Turnus-chancer i København som KU/SDU studerende?

Jeg læser i øjeblikket på SDU, men overvejer stærkt at skifte over på KU på kandidaten, da jeg pendler. Men jeg ville lige høre, hvordan turnus-pladserne fordeles mellem universiteterne? Er der flere turnuspladser i Hovedstadsområdet for KU’ere sammenlignet med SDU’ere eller er der lige mange pladser til hver landsdel til universiteterne? Altså vil chancen for en turnusplads i København og Sjælland vil være højere for KU’ere?

Et andet spørgsmål er, om det er muligt at søge ind på KU (kvote 2) på almindeligvis, selvom jeg har læst halvandet år på SDU og så satse på at få en masse merit? Man skal jo have en meget vigtig grund, hvis man skal overflyttes, så det tror jeg ikke, at jeg kan komme til.

Er der desuden nogen der ved, hvad chancerne er for at blive optaget på KU på kandidaten? Og evt. ved hvordan det er at starte på KU som “udefra kommende” både fagligt og socialt?

Der er mange elementer i dit spørgsmål - og samlet set lyder det som om du skal have fat i studievejledningen.

Dels undre jeg mig over du læser medicin?? og skriver turnus?

Du kan læse mere om KBU (Tidligere Turnus) her: Sundhedsstyrelsen

Der vil du også kunne læse mere om hele fordelingsnøglen til KBU, hvor man som studerende ved KU ikke har større chance for at ende på et sygehus i hovedstaden end en fra Aalborg…

Jeg forstår heller ikke du taler om både overflytning til kandidatdel og senere reoptag via kvote2 - så der må være noget du enten ikke fortæller eller har misforstået? Ellers har jeg…

Men samlet set tror jeg med alle dine spørgsmål at det er studievejleningen ved KU du skal have fat.

Mvh

1 Synes om

Som Frold skriver:

KBU er ren lodtrækning så det er ligemeget hvor du læser.
Kvote 2 er selvfølgelig muligt, men merit er altid svært på KU. Har selv fået noget merit men det var et helvede. Så nej ville ikke satse på en masse merit da uddannelsesopbygningen er forskellig på de to universiteter.
Man kan ikke sig noget om chancerne for at blive optaget på kandidaten. Det skifter hvert år. Nogen gange optager de sket ikke nogen udefra da der ikke er plads. Nogen gange er der en optagelsesprøve hvis der er flere ansøgere end pladser. Nogen gange bliver alle bare optaget.
Det hele afhænger af hvor fra KU der starter på kandidaten.

1 Synes om