Turnus

Hej. Er der nogen der ved hvad der sker med turnus når nu amterne bliver til regioner? Fordelingen af pladser ??
Er der hold i rygterne om at turnus bliver et årig?

Hvad der præcis sker når der kommer regioner i stedet for amteter ved ikke særlig mange - og mit gæt er at Sundhedsforstyrrelsen (der står for turnus) heller ikke ved noget som helst.
Sundhedsforstyrrelsen er har dog fundet ud af at arbejde lidt hurtigere - hvilket dog bare resulterer i at der er kortere tid fra du får dit nummer og turnussted/plads til du skal begynde der. Lodtrækningen er rykket til ca Feb.2007 for dem der bliver færdige sommeren 2007.
Der har været forskellige bolde i luften, hovedsagligt via FAYL tror jeg nok, hvor forskellige ting er overvejet.
Men indtil man hører noget fra Sundhedsforstyrrelsen er alt ved det gamle - dvs. lodtrækning, prioritering og 3x6 mdr. som vi kender det.

Sundhedsstyrelsen arbejder sammen med div. repræsentanter fra FAYL, regioner og andre organer på at lave en turnusreform. Arbejdet går lidt langsomt, men hovedtrækkene er at der er mest stemning for en et-årig turnus da det vil udrydde nogle flaskehalse. Når det er sagt er der dog en del ting der stadig skal falde på plads og første hold på den helt nye ordning er nok mindst et år ude i fremtiden.

Mht. fordelingsprincippet i regionerne er det ikke afgjort, men der arbejdes bl.a. med en model hvor man stadig trækker nummer, men i det øjeblik man vælger - hvilket sker på afd. niveau - også kan se hvad der er “gået” og dermed hvad man får. Finansieringen er dog ikke helt på plads… Ret sikkert er det dog at området man vælger indenfor ikke bliver større end nu svarende til de tidligere amter.

Christian Lottrup
Tidl. medlem af FADL’s udd.politiske udvalg, nu turnuslæge

Så skete der noget på turnusfronten. Følgende er fra sundhedsstyrrelsens hjemmeside:

http://www.sst.dk/Uddannelse/Laeger/Turnus.aspx?lang=da

Det er lagt på idag, så man kan jo sige at det er det sidste nye. Synes selv, at det er positivt at vi ikke tildeles en region, men deimod en mindre gruppe sygehuse.

Det ser da meget fornuftigt ud synes jeg…hvornår mon vi hører, om turnus skal skæres ned til et år eller ej…

skrev til dem, og de skrev tilbage at der ikke pt. er nogen udvikling i det med 1/1½ års turnus… så det er nok ikke inden for det næste års tid i hvert fald…

Lidt yderligere information omkring turnusprioritering:


Turnuskandidater skal prioritere 22 steder og altså ikke kun region. Sundhedsstyrelsen vil efter kandidaternes prioritering meddele fordelingen til de tre Regionale Videreuddannelsessekretariater med henblik på den konkrete udmøntning på forløb, på det sygehus man er blevet fordelt til.


Bliver godt nok spændende til februar, når nummeret kommer :smiley:

Unskyld jeg lige spørger dumt, men selvom jeg har læst noget om “turnes”, forstår jeg endnu ikke rigtigt hvad det er? Hvad er turnes? :blink1:

Turnus er de første 1½ år af videreuddannelsen som læge. ½ år medicin, ½ år kirurgi og ½ år almen praksis.

Det er i praksis obligatorisk hvis man vil være læge at tage sin turnus. Man får løn under turnus. Prøv at søge her på siden og på sst.dk.
Der er 2 u’er i turnus.

Aha okay, jeg er med nu. Tak for svaret :slight_smile: