Turnusguide til Storbritannien - NY OPDATERET UDGAVE (JUNI 2014)

NY OPDATERET UDGAVE - JUNI 2014

Download den [color=#ff0000]her![/color]

Ansøgningsprocessen er ændret, hvorfor jeg er blevet opfordret til at opdatere turnusguiden (juni 2014).

Se også fb-gruppen ‘KBU i England

Har du overvejet at tage din turnus i Storbritannien?

Den britiske turnusuddannelse, Foundation Programme, er en toårig uddannelse, der starter hvert år i august med ansøgningsfrist i august året før. Turnusforløbene varierer, men består typisk af 6x4 måneder i forskellige specialer.

Som dansk stud.med. kan du søge turnus i Storbritannien på lige fod med britiske studerende. Dog skal du forinden have bestået en sprogtest.

Iflg. Sundhedsstyrelsen ækvivalerer første år af den britiske turnus en dansk KBU. Skulle du derfor vælge at afbryde den britiske turnusuddannelse allerede efter første år, har du stadig mulighed for at søge om dansk ret til selvstændigt virke.

Endvidere er du ikke bundet af 5-årsreglen, hvis du tager KBU i udlandet. Uret starter først med at tikke, når du kommer hjem efter X antal år og får dansk tilladelse til selvstændigt virke. Herefter har du 4 år til at starte hoveduddannelse.

Da der ikke findes nogen dansk vejledning til at søge turnus i Storbritannien, har jeg nu skrevet en ’turnusguide’ på baggrund af egne erfaringer med ansøgningsprocessen.

Filip Castberg
Turnuslæge i England

Spændende og flot bidrag!!

Status ændret til “opslag”

Tak.
Kan lige tilføje, at man skal være logget ind for at kunne downloade filen.

[quote=“castberg”:12zualyu]Tak.
Kan lige tilføje, at man skal være logget ind for at kunne downloade filen.[/quote]

Skulle ikke være nødvendigt længere… ret mig hvis jeg tager fejl!

Kæft hvor fedt! Tak!

Flot arbejde - tusind tak!

Hej Filip. Nu ved jeg ikke om du følger med herinde, men er det korrekt forstået, at man har nogle uger til at udfylde essayspørgsmålene? :shock:

Det er korrekt. Spørgsmålene offentliggøres 4 uger før ansøgningsfristen.

Har du haft en masse forskningserfaring eller andet på CV’et, som du mener har været udslagsgivende for ansættelsen. Eller har årsagen primært været, at du har udarbejdet en god besvarelse til essayspørgsmålene?

Jeg studser nemlig lidt over, hvordan det kan være at essayspørgsmålene kan udgøre 50 / 100 point, når man tager i betragtning, at de gode muligheder man har for at indhente hjælp.

I øvrigt fed guide ! Thumbs up herfra, mate. :smiley:

Jeg havde ingen forskningserfaring, men fik nogle point i den “akademiske sektion”, da jeg også havde en B.A. i et andet fag. Men du har ret - det er altafgørende at skrive en god besvarelse - det er dér point’ene skal hentes.

Hejsa,

Jeg tænkte om din guide kunne komme op og ligge som en artikel her på studmed.dk? men jeg ved ikke om der er sket nogle væsentlige ændringer siden den gang i 2010?

Jeg har tilføjet en ny artikelfunktion her på siden…

NY OPDATERET UDGAVE - JUNI 2014

Download den [color=#ff0000]her![/color]

Har du overvejet at tage din turnus i Storbritannien?

Den britiske turnusuddannelse, Foundation Programme, er en toårig uddannelse, der starter hvert år i august med ansøgningsfrist i august året før. Turnusforløbene varierer, men består typisk af 6x4 måneder i forskellige specialer.

Som dansk stud.med. kan du søge turnus i Storbritannien på lige fod med britiske studerende. Dog skal du forinden have bestået en sprogtest.

Iflg. Sundhedsstyrelsen ækvivalerer første år af den britiske turnus en dansk KBU. Skulle du derfor vælge at afbryde den britiske turnusuddannelse allerede efter første år, har du stadig mulighed for at søge om dansk ret til selvstændigt virke.

Endvidere er du ikke bundet af 5-årsreglen, hvis du tager KBU i udlandet. Uret starter først med at tikke, når du kommer hjem efter X antal år og får dansk tilladelse til selvstændigt virke. Herefter har du 4 år til at starte hoveduddannelse.

Da der ikke findes nogen dansk vejledning til at søge turnus i Storbritannien, har jeg nu skrevet en ’turnusguide’ på baggrund af egne erfaringer med ansøgningsprocessen.

Ansøgningsprocessen er ændret, hvorfor jeg er blevet opfordret til at opdatere turnusguiden (juni 2014).

Se også fb-gruppen ‘KBU i England’

Filip Castberg
Tidligere turnuslæge i England