Turnussteder

Hej Frold og andre

Kunne Stud.med. ikke starte et forum omkring turnussteder. Jeg mangler et sted, hvor man kan få informationer om de forskellige hospitaler og afdelinger.

Jeg tænker ikke så meget på en subjektiv bedømmelse, da det svinger meget afhængig af hvilken person man snakker med.

Jeg tænkte med på faktuelle ting såsom:
Mulighederne for bolig - størrelse og priser.
Hvordan ser afdelingen på overarbejde - kan det udbetales eller skal det afspadseres.
Kan man arbejde meget i en periode for så at få fri senere.
Kan man arbejde meget 3 dage og så få fri resten af ugen eller er der tale om 8-16 dag ud og dag ind.
Hvordan er vagtlagene.
Kantineforhold.

Det er ting, som måske kan have indflydelse på ens valg. Jeg mener, hvis jeg nu får et dårligt nummer og bliver nødt til at vælge et sygehus, der ikke er i pendleafstand, så kan man jo lige så godt vælge et sygehus, hvor man kan arbejde en masse og så tjene pengene. Eller et sygehus hvor man kan knokle i 6-7 dage og så få fri en uge. Det vil får mig være lidt sygt med 8-16 5 dage i ugen et sted hvor jeg ingen kender, og et værelse på 10 m^2 er ret kedelig, så helere arbejde en masse og så få fri senere.

Jeg tænkte, at det kunne oprettes et forum, og så kunne folk, der er i turnus, skrive et indlæg om deres afdeling omkring det faktuelle. Lidt personlig preference kan nok ikke udelukkes, men jeg synes ikke, at lorte sted og den slags kan bruges til noget.

Jeg savner ovenstående oplysninger, og vil gerne bruge 30 min på at skrive et indlæg når jeg selv kommer i turnus.

Håber andre savner det samme som mig og evt. synes at mit forslag kan bruges, evt. med forbedringer.

God idé, andre ting jeg gerne vil høre om er graden af supervision og mulighed for kurser og anden videreuddannelse. Evt. gerne en vis subjektiv bedømmelse, så længe den er begrundet.

Af samme grund har jeg oprettet det postgraduate forum og http://www.candmed.com

Hvordan foreslår I det opbygges.

Jeg skal jo også i turnus snart og trække nr på næste semester - så jeg er frisk på et eller andet!!

i virkeligheden kunnne de samme informationer vel også gøre sig gældende for dem af os der skal i klinik…? eller…?

-Hauge

Men jeg savner et konkret forslag til hvordan opbygningen skulle se ud…

Jeg tænkte det opbygget som et forum, der hed turnussteder.
Når man kommer ind på forummet skulle der være en skitse, som angiver de ting folk gerne vil vide noget om, nermest en huskeseddel med alle de foreslag, der kommer her i tråden. Blot så man husker at få så mange ting med som muligt.

Der skulle så være et emne som hed stedet: OUH. Herunder vil der så være Afd. A, Afd O, Afd. C osv. afhængig af afdelinger med turnuspladser. Disse ville folk selv kunne oprette, da det vil lette arbejdet for dig Frederik. Vigtigt vil det dog være. at der for hver afdlinger er to tråde, en der hedder oplysninger. Her skal der kun skrives faktuelle ting (Afd C data/oplysninger) så objektivt som muligt. Der kan dog sagtens være flere svar. Det kan jo være, at der er meget forskel i den supervison forskellige får, hvilket jo bare viser, at afdelingens undervisning af turnuslæger ikke er ordentlig organiseret.
Der skulle så også være en tråd, der hedder Afd. C spørgsmål. Her kan folk så spørge løs i en mere ustruktureret form.

Grunden til de to tråde er, at jeg tror, det vil blive uoverskueligt, hvis det hele samles i en tråd.

Man kunne selvfølgelig også lave en master page med oplysninger om hver afd. Dette ville dog kræve, at en person, Frold, skulle sidde og opdatere hver gang der kommer noget til en afd, og det ville kræve meget tid og sikkert forsinke informationerne.

Ovenstående med forum, emne og tråde kunne jo bruges på kliniksteder. Evt i samme forum. Der ville så blot være fire tråde til hver afd.:
Afd. C fakta - turnus
Afd. C spørgsmål - turnus
Afd. C fakta - klinik
Afd. C spørgsmål - klinik

Det bliver måske ikke det mest polerede koncept, med det vil være automatisk, når det grundlæggende skelet er lavet, og vil derfor ikke være afhængig af, at en person skal opdatere, da vi alle ved, hvordan det går i travle perioder.

Håber det kan bruges Frederik

Førhen var hjemmesiden http://www.turnus.nu en fantastisk ressoource med meget detaljerede evalueringer af de forskellige afdelinger. Hjemmesiden er ikke længere aktiv, men man kan stadig læse de gamle evalueringer.

http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=12868