Uddannelsesprogram og -plan

Hej,

Jeg er lige startet i introstilling og afdelingen mangler et uddannelsesprogram. Det er selvfølgelig afdelingens opgave at lave et, men det er også mit problem at det mangler. Er der nogen der har et godt et, som jeg kan se? Jeg er på en ortopædkirurgisk afdeling, men bare en overordnet disposition ville også være mere end jeg har nu.

Og så er der uddannelsesplanen som skal være individuel og handle om det man vil fokusere på givet ens tidligere erfaringer/forudsætninger. Er det tre linier om at jeg de første tre måneder vil se på hænder, fødder og hoftefrakturer? Eller hvordan kan sådan en plan se ud?

Man er hjulpet lidt på vej af den faglige profil, målbeskrivelsen og porteføljen, men jeg synes det er svært at omsætte til en plan. Erfaringer søges :slight_smile:

Mvh,
Karen

Hej Karen.

Jeg kan desværre ikke svare på dine spørgsmål. Men hvilket sygehus er du på? Horsens?

Hej,
Ja, jeg er i Horsens. Bortset fra start-problemer med formalia er det et fantastisk sted - Jeg har opereret flere ting allerede i første uge, der er ingen nattevagter, og mange dage man er sat på OP eller dagkirurgi for at lære at lave noget selv.

Når nu 4-års reglen skulle opvejes af at der blev fokus på uddannelsesprogrammer og planer osv., så er det da lidt bekymrende at der ikke er nogen herinde, der kan give et eksempel på de ting…

Mvh,
Karen

Du må da have en vejleder? Ved første vejleder samtale seneste 14 dage efter start skulle man da gerne sammen lave en plan.

Der er vel også en uddannelsekordinerende YL og Overlæge? Dem kan du vel henvende dig til?

Hej igen,

Jo jo, jeg har en god vejleder, som også er uddannelsesansvarlig yngre læge, og den uddannelsesansvarlige overlæge er også nem at få fat i. Overlægen henviser til målbeskrivelsen og den er også fin - og jeg kommer til at nå meget mere end de minimumskrav der er beskrevet. Jeg tænker bare over, om der er noget jeg går glip af når jeg ikke har et uddannelsesprogram… Hvordan ser sådan et ud? Det kan da være det er overflødigt når målbeskrivelsen er god.

Uden uddannelsesprogram at basere uddannelsesplanen på, er opgaven med at lave sådan en plan lidt svær at få fod på. Eller måske er det slet ikke så svært, jeg ved bare ikke at jeg allerede er i mål. Er der virkelig ikke en eneste som har et eksempel på uddannelsesprogram og -plan??
Mvh,
-Karen

Dette viser desværre, hvor lidt man i sundhedsstyrelsen er i kontakt med den virkelighed man så desperat forsøger at kontrollere og styre.

Hele dette uddannelsesbureaukrati kan simpelthen få en til at miste pusten. Heldigvis er der en art stiltiende aftale imellem uddannelsessøgende og uddannelsesgivende læger, om at man ikke tager så disse bunker af papirer fra DJØFérne i SST autorisationsafdeling specielt seriøst.

Hvis der bare er en målbeskrivelse, patienter og gode superviserende overlæger, så er den vist hjemme.

Men kan huske jeg var på et kursus under min turnus der hed pædogogik 1 (tror jeg), hvor der blevet gennemgået nogle uddannelsesplaner.
Husker det som frygteligt banalt.
Ala:

  1. Særlige indsatsområder for det videre uddannelsesforløb: At kunne tage a-gas.
  2. Den uddannelsessøgende læge forpligter sig til at: At være opmærksom på hvornår der skal tages a-punkturer hos egne og andre lægers patienter.
  3. Den kliniske vejleder/praksistutor forpligter sig til at: At supervisere 10 gange til a-punkturer.

Tror altså ikke du skal hænge dig alt for meget i de planer.

Hej igen,

Her er så mit eksempel, så andre måske kan få noget ud af det:

Uddannelsesplan for introduktionsreservelæge
Ansættelsesperiode 1. marts 2010 til 28. februar 2011.

Forudsætninger: Har i turnus haft 6 mdrs erfaring i skadestue og skadeambulatorie, men ikke opereret superviseret eller selvstændigt. Haft obligatoriske kurser (læring og kommunikation) og 1-dags kursus i osteosynteseprincipper. Har haft forskningsår om smertebehandling ved knæalloplastikker og er ved at lave opfølgning.

0.-6. måned:
Operationsdage: Traumatologi, skal primært have fortrinsret til hoftenære frakturer, collesfrakturer og ankelfrakturer.
Dagkirurgiske dage: Mindre indgreb: Tumorfjernelse, fjernelse af osteosyntesemateriale, springfingre, carpaltunnelsyndrom, ganglion, negleresektion, hammertæer. Efterhånden selvstændigt.
Ambulatorium: Almindeligt mellemvagtsambulatorium med frakturkontroller, visitation af egne patienter til dagkirurgi.

6-12 måned:
Operationsdage: Traumatologi, skal primært have fortrinsret til hoftenære frakturer, collesfrakturer og ankelfrakturer. Forventer at hun efterhånden selvstændigt kan operere hofter med glideskruer og 3 kanyllerede skruer. Ellers fortsættes frakturkirurgien superviseret.
Dagkirurgiske dage: Knæartroskopier og fortsætter selvstændigt med mindre indgreb.
Ambulatorium: Almindeligt mellemvagtsambulatorium med frakturkontroller, visitation af egne patienter til dagkirurgi. Knæforundersøgelser m.h.p. knæskopi og idrætskirurgi.

Kurser:
Obligatorisk LAS1 og vejlederkursus 1
Artroskopikursus i Silkeborg
ATLS
AO-principles hvis muligt