Uddannelsesstilling og nedskæringer

Er der nogen der ved om læger i uddannelsesstillinger (intro- eller hoveduddannelse) kan blive ramt af de varslede fyringer på hospitalerne?
Det er jo dimensioneret fra Regionsrådene hvor mange uddannelsesstillinger der skal være i et givent speciale, så man kan vel ikke spare dem væk? :?

Jeg skal snart starte i drømme-introstillingen på et hospital, der netop nu skal lave kæmpe nedskæringer, så jeg er lidt nervøs for om jeg skal lede efter nyt job :frowning:

Tror ikke man vil spare kerne-lægestillinger væk. Det indtryk jeg har fået ved læsning af aviser etc. er at man udelukkende sparer på “de bløde stillinger”, paliativt team, smerteteam, patientskoler, og den slags.

Jeg tvivler meget på at lægerne går fri.

Dog er det ironiske at de 100 mio. (tror jeg de nævnte i nyhederne forleden), der er i underskud i Hovedstaden et lille tal i fht at man har brugt 175 mio udover budgettet til viderestilling af patienter til det private, som følge af, at man ikke kan overholde behandlingsgarantien. Det er omsonst at forestilling at denne overskridelse skulle blive mindre ved kraftige nedskæringer. Det undre mig må jeg sige…

Der er vist ikke så meget at undre sig over.

Det politiske projekt var jo at flytte patienter over i det private, så derfor skal der selvfølgelig skæres i det offentlige.
Det sjove er at både disse “protest nedskæringer” fra regionerne og de diverse strejker der har været faktisk bare
har været vand på den mølle.

Det skal nok blive interessant at se hvordan det kommer til at forløbe, for jeg har allerede set min del
af overflødige/lidt for hastige behandlinger fra de private sygehuse der allerede er. De skal jo nok få det til
at løbe rundt på den måde. I mens er det offentlige afskåret fra at øge produktionen på alle mulige måder
(skrå loft for indtjening + nedskæringer for at få penge til at betale det private).