Udenlandsk uddannede læger

Hej er blevet accepteret i Polen for at læse, men jeg hørt fra nogle at udenlandsk uddannede læger vil altid have det sværere i løn, arbejde, uddannelse. Er det rigtig? Har også hørt at udenlandsk uddannede læger fra Polen vil blive betragtet som B-læger fremfor A-læger (jeg ved ikke helt hvad det skal betyde). Spiller jeg min tid ved at uddanne mig i Polen? Jeg er virkelig forvirret. Please hjælp.

Har du ingen mulighed for at søge i kvote 2?

Jeg er ret sikker på, at når du først er ansat læge i DK og har fået godkendt KBU, så er du ansat læge på samme vilkår som alle andre læger, uanset nationalitet eller hvor du tog din uddannelse.
Det er også muligt at flytte sit studie til DK efter endt bachelor i udlandet - dem har vi i hvert fald en del af på SDU, som kommer bla. fra Polen, Ungarn og Rumænien - det er klart den vej jeg vil anbefale dig at gå, så er du også sikret direkte adgang til KBU efter endt uddannelse.
Tror der bliver et meget mindre marked for udenlandske læger i DK inden for de næste 5-10 år, da andelen af uddannede læger fra danske universiteter er nærmest fordoblet, eller i hvert fald steget drastisk, og fortsætter med at gøre det. Så derfor vil min anbefaling være: prøv at skifte til dansk universitet efter din bachelor. Er dette ikke muligt, er det stadigvæk muligt at få ansættelse som læge i DK med udenlandsk eksamen, omend det er mere besværligt end hvis du har kandidateksamen fra DK.

Hej. Jeg arbejder som lægevikar ved sygehus Sønderjylland. Her er jeg ansat med en læge i KBU, der har læst i polen. Han er ansat på præcis samme vilkår som alle andre.

Der er mange, der læser deres kandidat på SDU, efter at have læst bachelor på et østeuropæisk universitet. De starter i KBU på lige fod med alle andre.

Ift. H-stillinger så vil jeg også mene de er lige stillede, da de skal igennem KBU, Intro m.m. som alle andre. Man kan så sige, at dem der er oppe imod fra de danske universiteter oftest også har noget erfaring fra forskning m.m. fra deres studietid.

Tusind tak for jeres svar. Jeg er blevet optaget på Gdansk Medical University, hvor den 6-årige medicinuddannelse ikke er opdelt i en bachelor og kandidat, men bare er 6 år i streg, så jeg ved ikke om jeg kan søge kandidat efter 3 år. Jeg prøver at søge kvote 2 i april-måned i alle Universiteter, også hvis jeg kommer ind så søger jeg også merit for de fag jeg har afsluttet i Polen. Er det muligt?

Hej. Jeg har meget styr omkring dine muligheder for at tage kandidaten på et dansk universitet. Sagen er således, at det er relativt svært (umuligt) at tage kandidaten på KU. AU er også meget svært. AAU er muligt og SDU er mest muligt, men der er selvfølgelig stor efterspørgsel efter disse pladser, som bliver tilbudt på SDU, hvor de studerende på SDU har førsteprioritet. Der er et hvis antal pladser som plejer at være til rådighed, og der er der mange med en udenlandsk bachelor i medicin som prøver at søge ind. Så du skal konkurrere mod bl.a. norskere og svenskere. På SDU sætter de vægt på karaktergennemsnittet i din bachelor + motivation, så der skal sendes en motiveret ansøgning når du søger om en af de kandidatpladser SDU tilbyder. Motivation og karakter fra bachelor (medicin) vægtes 50-50, så de er begge meget relevante for at blive optaget. Udover det, så skal din bachelor være godkendt i Danmark. En bachelor i medicin fra Gdansk burde være godkendt. Du skal være forberedt på at du kun får SU de SIDSTE 4 år, så de første 2 skal du leve uden SU. Dog betaler staten for 2 år af din kandidat, hvis du tager kandidaten i Polen. Skriv gerne hvis du har flere spørgsmål.

Wow, tusind tak hejmedjer123 for at forklare det. Ville det bedste ikke være at søge kvote 2 i alle universiteter de første 3 år og samtidig søge om kandidat i SDU og AAU på tredje år? Så har jeg en del chancer for at komme ind i min bachelor-tid.

Altså, du mener at du gerne vil søge om at blive optaget igennem kvote 2 på et universitet i Danmark, mens du er i gang med bacheloren i Polen eller hvordan? Vil du så bare springe fra bacheloren i Polen hvis du bliver optaget i Danmark og så starte på ny, eller hvordan?

Husk at du skal søge om at blive overført INDEN du begynder på kandidat-delen.

Generelt vil jeg anbefale at du prøver 1-2 år på at blive optaget i Danmark. Nu ved jeg ikke hvordan de situation er mht. til karakter, men hvis det er at du har over 6 i snit, så prøv dig frem med AU og SDU’s unitest. Der har man nok de bedste chancer for at blive optaget.

Husk, at hvis du tager til Polen, så kan det godt blive lidt ensomt og dyrt. Især for dig med en muslimsk baggrund, hvor familier holder meget sammen. Det skal selvfølgelig ikke skræmme dig, men du skal bare være forberedt på det.

1 Synes om

“Du skal være forberedt på at du kun får SU de SIDSTE 4 år, så de første 2 skal du leve uden SU. Dog betaler staten for 2 år af din kandidat, hvis du tager kandidaten i Polen.”

Man skal betale for bachelor, ja.

Hej addk. Undskyld jeg først svarer nu. Jeg har ikke undersøgt om de 3 på Gdansk modsvarer en dansk bachelor eller om jeg overhovedet får et bachelorbevis - det er lidt kritisk, fordi så kan jeg ikke søge kandidat i Danmark. Men jeg har hørt/læst at der er mange som har læst 3 år i Polen også blevet optaget på kandidat i Danmark - men selvefølgelig skal jeg lige have undersøgt det nærmere. Jeg snakkede blandt andet med en læge der er ved at uddanne sig som speciallæge i dermatologi i Danmark, og hun havde læst alle 6 år i Polen. Addk, jeg spørger lige lægen helt konkret også skriver jeg tilbage :slight_smile:

I forhold til betaling, så ja. Du skal betale 44000 PLZ pr. år som svarer til ca. 78000 kr. Men du får lov til at betale i 2 halvdele så først 22000 PLZ og nogle måneder efter betaler du de resterende.

Hej hejmedjer123. Jeg mente, som du selv skriver, at blive optaget igennem kvote 2 på et universitet i Danmark, mens jeg er i gang med bacheloren i Polen. Jeg har ikke noget imod at starte 1-2 år for fra, men hvis jeg kan få merit for nogle af de fag jeg har afsluttet i Polen, så vil det jo kun være positivt.

Jeg tager afsted her på lørdag, og har allerede fundet en roommate. Og studiet starter 24. september.

Jeg er klar over at jeg kun kan få SU de sidste 4 år af uddannelsen i Polen.