Udskrive fra Mac på Panum

Hey, jeg ville høre, om der er nogle, der har succes med at printe på printerne koblet til det trådløse netværk på Panum…fra en mac?
(Ved godt at der på MDBs hjemmeside står at man skal bruge Windows, men tænkte at der måske var en lille workaround af en slags…)
Tak… :slight_smile:

Jeg har prøvet at bakse lidt med det, uden at være Mac-haj, men så vidt jeg husker strandede det i at OS X kræver at kodeordene i nogle af sikkerhedsindstillingerne kun understøtter passwords som er længere end 4 tegn (som vores KU adgangskode). Så konklusionen var at det kan man ikke :frowning: Selv må jeg fyre op under Windows (vha. Parallels) for at printe.

Man kunne håbe at der sker noget på et tidspunkt, for antallet af Mac-brugere er da efter min fornemmelse stigende.

[color=red]Update: [/color] Jeg fandt lige teksten som forklarede det. Det er en besked i MacPanum grupperummet på punkt.ku:

[quote=“Grupperummet MacPanum”:3okp73d0]
Wirelessprint på Panum
af Mikkel Pedersbæk Falkenberg

Nu har jeg snakket med MDB igen og de gør ikke mere ud af få Mac´erne til at kunne printe. Det fik mig til selv at gå ind i det, og jeg har fundet ud af at det ikke burde være et problem at printe over eduroam netværket. Printserveren benytter sig af Internet Printing Protocol (IPP) som er understøttet i Mac OSX. Efter at have kigget det godt igennem og testet mig frem er jeg nået frem til at det sagtens kan lade sig gøre at printe fra en Mac over eudroam nettet. Der er dog et enkelt problem og det er at det program der styrer IPP print under Mac OSX kun vil tillade password på minimum 6 karakterer, hvor der både skal være tal og bogstaver. Jeg har ikke kunne finde en måde at omgå denne begrænsning, så hvis der er en af jer der ved hvordan man kan ændre minimumskrav til password for lppasswd kommandoen så vil jeg meget gerne høre det. Alternativt en måde at “hacke” passwd.md5 filen. Hvis vi kan løse dette, skulle det være muligt at printe.[/quote]

Kan I ikke bare ændre jeres password så det opfylder disse minimumskrav ?

Nu har jeg ikke selv prøvet at printe via Wifi på panum, men kunne forestille mig det kører over studiekort og dertilhørende 4-cifrede kode som man bruger til at komme ind ad døre, logge på punkt.ku, mv…

Da jeg satte en wifi op mener jeg login var brugernavnet til computerne på panum, altså ikke til punkt.ku.

Dette password kan godt være tegn og bogstaver såvidt jeg husker. Man kan ændre det ved at møde op på mdb.

Dr. Lechter: Ja, brugernavnet er ikke CPR-nr, men passwordet er det samme som pinkoden på dit studiekort, dvs. 4 cifre. Hvis man vil ændre password under punkt.ku står der:

… Men man kan så ændre det ved at hive fat i en admin? Har du gjort det?

SÅ er det fordi du selv har sat det til det samme eller det har været det som default.
Mit pass til computerne og punkt ku er forskellige !

Hej igen, og tak for besvarelser. - havde faktisk været inde på macpanum på punkt.ku, men kunne ikke lige finde noget :oops:
Men lyder som jeg må prøve at ændre mit MDB logon og så se hvad der sker.
Hvis man tager antallet af pc’er fremme til forelæsninger (1. sem.) som et parameter for hvor mange der bruger mac frem for pc, så er det ca. delt lige over, men vi macbrugere har selvfølgelig heller ikke en pinlig klods at slæbe rundt på, som ikke kan holde batteri en hel forelæsning :wink: …så ved ikke om man kan tælle på den måde…

Hmm, da jeg gik på 1. semester var der ikke en eneste bærbare… :wink:

Min Macbook pro crashet i forelesning torsdag, og fungerer nå bare med power cable… i tillegg leder den strøm slik at mine armer og skuldre får små twitch når jeg bruker den! Humac bruker 14 dager på å sende den inn, og det har jeg ikke tid til :frowning:

Hmm…sad og legede lidt med det i mandags, men kunne desværre ikke få det til at lykkedes, men har heller ik den helt store mac-erfaring, så…fandt ud af at det logon man bruger til eudoram (og dermed også printere…?) er den kode man har til mdb, så fik ændret det, men jeg strandede så lidt da jeg skulle installere/søge efter printere.