Udstræknings virkning

Hej
Jeg har søgt på Internettet, men jeg kan ikke finde nyere forskning, der fortæller om udspænding rent faktisk virker eller ej. Er der noget entydigt svar på hvad udspænding gør ved kroppen? Søger specielt svar på om det er forebyggende overfor skader og ømhed - meget gerne med troværdig og ny kilde :slight_smile:

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Jonas Nørgaard.

Review om pre-exercise stretching:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1878 … d_RVDocSum

Stretching og DOMS (cochrane-review):
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1794 … rom=pubmed

så skulle der være lidt at gå i gang med

og konklusionen er: :smiley:

Der er ikke evidens, for at udstrækning, hverken før eller efter idrætsudøvelse, skulle reducere skadesfrekvensen eller DOMS.

Udstrækningsøvelser har i mange år været det tætteste man kommer på et religiøst dogme i almindelig idræt, hvorfor pjuttet er utrolig svært at udrydde. I mine øjne er det spild af tid, og når det tilmed ikke er dokumenteret, kan det ikke anbefales.
Argumentet med, at det ikke skader, kan jeg ikke bruge til noget. Der er så mange andre ting, man kan bruge tiden på i stedet for.

Jamen så kan man jo bruge tiden på at løbe 5min længere - det er der evidens for :smiley:

Tak for svaret, Martinello. Det lyder på mig som om de drager samme konklusioner som Hans Lund og Peter Magnusson i nedenstående kilde (skrevet af cand. scient. Geert Mørk). Dog lyder disse to herrer mere skråsikre på deres konklusioner end de engelske, som mere fortæller om hvordan det nok er, og altså hvad forskellige undersøgelser tyder på.
Nu ved jeg intet om forfatterne af hverken min egen nedenstående kilde eller dine kilder - udover hvad jeg kan læse om dem - så hvis du eller andre kompetente læger kan fortælle mig, om det er troværdigt nok til at jeg kan sætte min lid til dem? Er Hans Lund og Peter Magnusson kendt for at være et par af de førerne læger i Danmark på det punkt? :slight_smile:

“Udstrækning fjerner ikke muskelømhed efter hårdt og uvant arbejde. Det er vist i Hans Lunds ph.d. afhandling.”

og

“Der findes i dag ingen valide undersøgelser, der kan dokumentere, at udstrækning før en aktivitet skulle kunne forebygge skader under aktiviteten.”
(Det skal siges at ovenstående 2 citater ikke er citeret direkte af Lund og Magnusson, men i artiklen er det skrevet som om det er deres konklusioner på deres mangeårige forskning på området)

Kilde: http://www.fysiostud.dk/sw6487.asp

I din engelske kilde:

“There is moderate to strong evidence that routine application of static stretching does not reduce overall injury rates. There is preliminary evidence, however, that static stretching may reduce musculotendinous injuries.”

og

“The evidence derived from mainly laboratory-based studies of stretching indicate that muscle stretching does not reduce delayed-onset muscle soreness in young healthy adults.”

PS: Tak for linket. Det virker som en ret god side!

Jeg kan, når jeg kommer på arbejde igen lidt senere på ugen, prøve at checke forfatterne på WebofScience. Antallet af citationer er en rimelig surrogatparameter for forfatterens tyngde.

Hans og Peter er ikke læger - Hans er vist Cand Scient i idræt og PhD, Peter er fysioterapeut, dr. med. Begge er særdeles store kapaciteter indenfor idrætsfysiologien i DK, og har i en årrække været tilknyttet Center for Muskelforskning på hhv. RH og Bispebjerg. Deres forskning har været centreret omkring sener og senernes respons på træning. Min vurdering er, også ud fra kendskabet til de to personer, at vi godt kan stole på, hvad de siger…

  • Mikkel