Underskriftindsamling mod SU-forslag

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=424591

Velfærdskommissionens SU-udspil

For det første skal de unge, der starter på en videregående uddannelse direkte efter ungdomsuddannelsen, belønnes med 1000 kroner mere i SU om måneden – en belønning, der falder bort, hvis man venter to år. Ligeledes vil man få en kontant bonus på 47.000 for at gennemføre en bacheloruddannelse på de tre år, den er normeret til.

For det andet skal SU’en til hjemmeboende afskaffes.

Og for det tredje skal der indføres brugerbetaling på de to sidste år af en kandidatuddannelse – en brugerbetaling, der dog opvejes af et skattefradrag, når man som færdiguddannet skal betale sin uddannelse tilbage til staten i afdrag.

http://www.studenterraad.dk/su/

Gradueringen vil betyde, at de, der starter på en uddannelse med det samme, får mere end dem, der først arbejder et par år, tager på højskole eller ser verden med rygsæk på.

»Vi mener, at samfundet bør være glade for, at folk tager en uddannelse, hvad enten de er 19 eller 29 år«, siger formand for Studenterrådet Jesper Johansen.

Underskriftsindsamling
Derfor har de studerende lanceret en elektronisk underskriftsindsamling, og målet er 100.000 signaturer på en måned.

Kanon initiv…
Den støtter jeg med det samme.

same

tænk, jeg har det sgu lige omvendt…

Jeg tror ikke umiddelbart det er nogen dårlig ide, at ændre på det nuværende system. Det er da trods alt tankevækkende, at vi er så meget senere færdige med vores kandidat uddannelser her til lands i forhold til resten af europa… Måske kunne man også skære ned på antallet af humanister, der bare sidder fast i speciale-sumpen år efter år.

Og cafepengene, de skal bare væk ASAP, i hvert fald for de hjemmeboende.

Det er vist lidt mere nuanceret end som så. Hvis man læser velfærdskommisionens rapport fremgår det at SU-systemet for de fleste ikke bliver værre end i dag.

For det første er der kun tale om en belønning til dem, der starter med det samme. Der er ikke tale om end straf til dem som venter et par år. De får ikke skåret i SU’en i forhold til idag - de bliver altså ikke værre stillet end i dag (Gulerod frem for pisk).

Afskaffelsen af SU til hjemmeboende går vist kun på hjemmeboende i ungdomsuddannelsessystemet altså de såkaldte café-penge. Dem har de fleste alligevel ikke brug for. Jeg havde ikke. Selvfølgelig er der nogle der har brug for dem til husleje osv., men det er ret få.

Det med brugerbetaling på kandidatdelen kommer reelt kun til at betyde noget for folk der efter de er færdige med studiet flytter til udlandet. Dem der ikke lfytter til udlandet vil få skattelettelser.

Så alt i alt er det da et rimeligt offer set i forhold til at fremtidssikre velfærdsamfundet.

Fuldstændig enig - af samme grund har jeg heller ikke skrevet under.

Vil dog betyde at et forskningsår et udelukket eller også må man rykke det til efter bachelordelen - hvilket man sagtens kan.

Det her forslag er jeg dog yderst lunken overfor - da jeg mener at netop Danmarks styrke og det der kan forsvare det højeskattetryk i DK er der ikke er brugerbetaling på f.eks. uddannelse og sygehuse. Det kan også betyde at vi vil se det samme som i usa at en masse kun har en bachelor.

Så jeg har ikke helt gjort op om jeg skriver under - der er fordele og ulemper i forslaget. Men de cafepenge - væk med dem, tak…

Skal så lige nævne at jeg ikke har læst kommisionens udspil…
det er rent skud fra hoften og bare min personlige mening.

Ja - det har jeg så heller ikke :lol: