Undersøgelse - deltag venligst

[quote]Spørgsmålet er så, om du så stadig vil arbejde.
Og det kan jeg forstå på det, at det vil i ikke (som forventet). [/quote]

hvis man tæller sammen står det vist næsten lige mellem ja- og nej-sigerne

iøvrigt et meget lille antal svar at bygge en undersøgelse på

Det er en sjov ide det der technokrati. En blanding af startrek og jernhård komunisme. Der er den ene lange filosofiske diskussion efter den anden, med flyvske eksempler. Men ikke noget reelt eksempel på hvordan det hele skulle fungere. Lidt ala Rød Front for nørder.

svar på spg: nej,nej og ja til at undervise

Tillykke,-

jeg er ikke så begejstret for din undersøgelse…
Du kommer frem til at der er egoisme i folk…
jeg er ikke sikker på det er “forskning”,- eller at vi bliver overraskede…
Hvad nu hvis hunde og sæler regerede verden??? ville vi så stadig synes de var søde??? og klappe dem???

se det er forskning ::: svar på de spg :lol:

Ja til at studere medicin - men det ville nok ikke blive på normeret tid
Ja til arbejde som læge - på deltid, ingen nattevagter/weekend/helligdage, 10 ugers ferie om året mm
Ja til at undervise (hvis der ville være nogle studerende tilbage)

Mine Ja-svar er udelukkende betinget af, at ALLE andre i vores fiktive pengeløse samfund også yder deres del (med mindre de har gyldigt forfald, ex. sygdom). Hvis nogen af ren dovenskab ikke vil yde noget, og der ingen konsekvens er heraf, gider jeg i hvert fald heller ikke.

Så det samfund holder nok ikke rigtig i længden :slight_smile:

Inden du beskylder nogen af os at vi kun gør det for penge skyld skal du måske først sætte dig inden i hvad det er vi udsætter os for. For det første tjener lægerne her i DK der arbejder for det offentlige en del mindre end MBA, jura uddannet selvom læge uddannelse er længere og hårdere. Ja, man tjener en del mere over i USA men livstil er også meget dårlig og man risikier ofte at blive sagsøgt for astronomiske beløber og bliver nød til at lukke sit privat praksis som resusltat. Fx for par år siden arbejder de fleste kirurgisk resident i USA ca. 100 timer om ugen nogle neuro kirurgisk resident, har jeg hørt, enda boede i hospitalet 24/7 og havde overhovedet ikke noget liv ved siden af, havde knap nok tid til at spise og sov, tror du nogen mennesker der er villige til at gøre det uden at få noget som helst ydelse til gengæld?

Jeg synes det er håbløst simplificeret og meget sort-hvidt at konkludere at vi kun vil være læger for pengenes skyld, fordi vi ikke vil arbejde gratis. Det er jo selvfølgelig en kombination af flere ting.
Jeg læser til læge fordi jeg synes det er et spændende og meningsfyldt job men også som en del af at skulle forsørge mig selv og min familie i fremtiden - så ja, det er vel for at tjene penge og dermed leve et for mig indholdsrigt liv. Men hvis det var gratis, hvorfor skulle jeg så blive væk fra familie m.m. på lange vagter ikke mindst i weekenden, juleaften, nytår osv, hvis det ikke var fordi det gjorde en forskel?

Tja, så vidt jeg ved, så er det lavet en gang før, i Star Trek serien. Men der vælger folk efter andre ting: Hvad man er god til og hvad der giver prestige og følger “kodekserne”. Jeg er god til at sidde på min flade og læse og drage logiske slutninger, tale med mennesker, og jeg kan tåle at se blod: doctor.

Penge diskussionen kan ikke drages ind i de spørgsmål du stiller; de er jo afskaffet og at konkludere vi kun vil være læger for pengenes skyld udfra 3xnej er forkert.

Men jeg vil nok arbejde på en for mig mere human måde…at tage fire nattevagter i træk er for hårdt, men det hjælper jo lidt på humøret når der dumper en check ind af døren…at sige, at læger er ligeglade med penge er nemlig også forkert.

Jeg tror faktisk det bliver 3x ja, men jeg vil ikke gøre det for enhver pris. (no pun inteded :stuck_out_tongue: )

Ja! det kan du bide dig selv i halen på jeg ville!
Hmmm… som før nævnt - så er et teknokrati jo absurd.
Mennesker har altid samlet og gemt til dårlige tider, og byttet frem tilbage før der kom rigtige penge til verden. Penge giver individet mere sikkerhed, fordi de er “uforgængelige” og ikke rådner som pærer og æg. Penge er altså opstået som et resultat af menneskets trang til at sikre dets eksistens, men er - indrømmet - senere kommet til opfylde en del andre funktioner.

Men som svar på dine spørgsmål:

Ja, jeg ville blive læge, for det vil gøre mig i stand til holde mig selv, og dem jeg holder af, raske… Selvfølgelig forudsat at manden der fremstiller lægemidlerne gider lave det nødvendige, og jeg kan få fat på det. Måske gider han hvis jeg gider yde yde ham lægehjælp osv… Jeg gad i hvert fald ikke undervise i skidtet - måske mine egne børn! Vi ender altså i et IOU-samfund hvor vi i et eller andet henseende er tilbage til bytte-bytte-købmand.