“Undervisnings-fri dage” og pendling

Hej alle,

Jeg står og skal starte på medicin hos SDU her til september, og har i den forbindelse nogle spørgsmål som jeg håber folk der allerede læser på SDU kan hjælpe med. :slight_smile:

  1. Hvor mange undervisnings-fri dage er der cirka i gennemsnit Per uge? Jeg har hørt der er nogle dage hvor der hverken er planlagt forelæsninger eller holdundervisning, så man essentielt får en helt selv-studie dag. Jeg er klar over det nok kan svinge, men hvor mange er det cirka? 1 Per uge? 1 hver anden uge? Jeg skal pendle så jo mere jeg kan læse hjemmefra jo bedre.

  2. Er det virkelig rigtig at SDU ikke udbyder nogen som helst af deres forelæsninger online hverken som lyd eller video fil?

  3. Pendling - nogle af jer der gør det? Hvis ja, hvor langt pendler i, og hvordan er det? Jeg ser helst at blive boende da min familie ikke ønsker at flytte, så jeg må ofre mig for studiet :slight_smile:

  4. Hvor meget kan man læse selvstændig? Jeg kan godt lide at have en studiegruppe man kan mødes med og diskutere, men har også tit brug for at kunne sidde selv i eget tempo og læse igennem - er det muligt at læse på denne måde, eller anbefales det man læser i grupper konstant?

Hvis der er andet i syntes sådan en grønskolling skal vide så sig endelig til :slight_smile: afslutningsvis vil jeg høre om der er nogle der kan dele de første eksamensæt man skal op i, bare for at kigge på dem for sjovt :slight_smile:
Tak for hjælpen!

  1. Jeg ved ikke, om det er ændret nu, men da jeg gik på biomek, havde medicinerne kun i visse moduler en dag fri, hvor vi så havde vores egne fag.
    Men som udgangspunkt har du forelæsninger/holdtimer hver dag, og så kan du så selv bestemme hvilke du vil møde op til.

  2. Det gjorde de ikke, da jeg gik der. Og det tænker jeg heller ikke, at de gør nu.

  3. Det kan du helt selv bestemme. Det handler bare om at finde en studiegruppe, hvor I matcher med jeres behov og ønsker. Nogle studiegrupper læser udelukkende sammen, mens andre kun mødes op til eksamen.
    Mange vælger også at læse helt selv. Jeg gik først i en studiegruppe hen i slutningen af bacheloren, og begge ting har både fordele og ulemper.

  1. Der er stort set ingen undervisningsfri dage, men du bestemmer som udgangspunkt selv hvor meget du dukker op til. På enkelte moduler er lidt en smule obligatorisk undervisning.

  2. Der udbydes ikke videoforelæsninger nej.

  3. Der er flere fra min årgang der pendler fra København. Flere af disse er dog flyttet til Odense sidenhen, men der er stadig en flok der pendler.

  4. Du kan læse langt størstedelen selvstændigt hvis du ville. Jeg ville ikke trives med det, men flere gør det og finder ud af det alligevel. Ved at gruppen fra København læser sammen på Sjælland en gang i mellem.

De første eksamenssæt du kommer op i handler om histologi og basis-fysiologi. Jeg tvivler meget på at du vil få noget ud af at kigge i dem da det vil være en masse nye ord man først lærer på studiet.

De bedste hilsner
Kmk

Jeg er på 4 semester og pendler fra København, og det kender jeg en del andre, der også gør. Du har måske ca en undervisningsfri dag om ugen, men du kan sagtens holdshoppe eller evt. få tilsendt besvarelser fra holdtimer af medstuderende (i kan skiftes til at komme). Desuden ligger der en del besvarelser på medicinerbox. Jeg er selv kun på SDU i gennemsnit 2 gange om ugen, og det fungere fint for mig, men det kommer helt an på hvordan man lærer bedst. Jeg kan sagtens undvære f.eks. histologiholdtimerne og anatomiholdtimerne (dog vil jeg anbefale dig at komme til dem på modul 2), mens andre synes, at de er guld værd. Der er også nogle fag, hvor jeg slet ikke er kommet til forelæsningerne, fordi det hele alligevel står på slides.
Det meste kan læses selvstændigt - jeg læser mest selv. Jeg har en “studiegruppe”, men vi studerer ikke rigtig sammen, vi hygger nærmere som en vennegruppe. Du kan evt. finde sammen med andre pendlere og lave en studiegruppe med dem.