Usmle

Hej alle

Er der nogen som har erfaring med/kigget på USMLE? Hvornår skal man gå i gang med at læse op, og hvornår er det hensigtsmæssigt at tage hver af de tre dele?

Gode råd modtages med kyshånd.

Venlig hilsen
Powerpuff

Do you want the truth or something beautiful? Chances are, you can’t handle the truth!

Tror ihvertfald at du skal forsøge at tage dem så hurtigt som muligt efter eksamen eller i starten af din KBU.
Husker selv tydeligt, at jeg brugte de her “USMLE øve/test bøger” inden jeg skulle op til embedseksamen på SDU og jeg kunne da faktisk svare på det meste. Idag 4 år senere, er jeg ret lost når jeg får den slags spørgsmål.

Du har stor mangfoldighed i din medicinske viden lige efter 13 semester, som du næppe opnår igen. Med mindre du igen vil tæske dig igennem Harrisons (som sikkert ville være superfedt-- når det er overstået).

JackOfKnives> Indrømmet at testen er hård, og dumpeprocenten vistnok ligger på ca. 50-60% for internationale ansøgere. Men det var en noget pessimistisk holdning at have, jeg tror nu sagtens at det kan lade sig gøre.

Søren55> Jeg går på 6. semester efter sommeren. Bør jeg vente til kandidateksamen med at læse op til step 1?

Jeg har mødt mange efterhånden der har udvist interresser men endnu mødt én der rent faktisk har gennemført alle 3 dele. Jeg tror at man har det alt for godt i DK at der simpelthen ikke er incentiment nok til at det arbejde. Man skal vel være ret mærkelig eller har en utrolig god eller holdbar grund til at holde en motiveret.

Det skal understreges at Review QBook (Question book) er berygtede i at være for nem og ikke afspejler den rigtig eksamen. Og der er sket meget siden for 4 år siden, selve eksamen har efter min mening går op i sværhedsgraden, som er vist en god ting idet det afskiller de gode fra de mindre gode. De kan fx gå efter ekstrem detajler. Her er et eksampel for en “svær” opgave (Biochem, Step 1):

Infant, growth retardation, hepatomegaly, hypoglycemia. Liver biopsy: hepatic fibrosis without fat accumulation; accumulation of small chain dextrin-like material within cytosol of hepatocytes. Which enzyme is most likely deficient?
A: Glucose-6-phosphatase
B: Glycogen phosphorylase
C: Debranching enzyme
D: α-(1,4)-glucosidase
E: Pyruvate kinase

En “nem” patologi opgave kann være:

Atherosclerosis, which types of cells is most likely involved in the initial pathogenesis?
A: Interstitial fibroblast
B: Endothalial cells
C: Macrophages
D: Pericytes
E: Mast cells
F: Platelets
G: Smooth muscle cells

Her er en “two-step” physio Q, en “svær” en:

12 years old male, to ED (emergency department) because of muscle cramping + weakness. Very small for his age. Lab:

Serum:
Na 138
K 3.2
Cl 100
Bicarbonate 30

Urine Ca2+ 375/24hrs

ABG:
pH 7.45
pCO2 40
PO2 100
Bicarbonate 27

Which is the most likely presentation in this patient?
A: ATII (Angiotensin II) insensitivity of vascular smooth muscle
B: ↓Aldosterone lvl in serum
C: ↓ATI (Angiotensin I) lvl in serum
D: Hypertension
E: Hypotension

JackOfKnives> Tusind tak for info, det er guld-værd med eksempler også. Jeg synes at jeg kan fornemme niveauet - det ligger i den hårde ende.
Har du taget step 1? I givet fald, hvornår på studiet?

Jeg skal på 10. nu og har lige taget min Step 1. Spørg nu ikke after min karakter, det giver jeg ikke ud.

Jeg kan jo ikke sige hvornår præcis du skal tage det da vi alle er forskellige. Du skal tage det når du er klar, dvs. du skal kunne svare på de der spørgesmål på under 1 min, 1.5 min til de svære, som er den tid du har til hver enkelt spørgsmål. Det gør du så 8 timer i træk med 45 min’s pause i mellem. Og det hjælper ikke at gætte, fordi selve eksamen er en stor sandsynligheds eksperiment, og du skal helst klare det meget bedre end en abe.

Fantastisk, tak skal du have.

Hey; jeg går på 8.sem og har også længe været interesseret i at tage USMLE. Jeg overvejer nu at få gjort noget ved det, mens stoffet endnu er up-to-date, og jeg tænker på at invistere i nogle Kaplan Test 1 bøger + DVD’er. Er det noget du/I kan anbefale at anvende, eller er der eventuelt andre metoder, der er gode at anvende??

Alle råd modtages med kyshånd :stuck_out_tongue:
Held og lykke med jeres (måske) forestående tests.
/Pernille

Amerikansk forum hvor der diskuteres forberedelse til USMLE Step I: http://forums.studentdoctor.net/forumdisplay.php?f=27