Valg af computer på AU

Valg af computer på AU
0

Hej - jeg har søgt ind på medicinstudiet på AU med forhåbning om at starte til september/januar’19 - og vil nu til at anskaffe mig en computer. Er der noget man skal tage højde for ift. eventuelle programmer? Mac eller PC? (omend det er et meget diskuteret emne…). Andre erfaringer?
På forhånd tak! :slight_smile:

Hej,

Her er en mini-guide til valg af computer :slight_smile: Det nemmeste er nok at kende en i sin omgangskreds, og så spørge der, men ellers er her et par gode råd :slight_smile:

Vælg en x86 CPU (enten 32-bit eller 64-bit). x86 er bare navnet på typen af CPU og har sikkert en eller anden betydning, som jeg ikke kender. Pas på med at vælge en ARM CPU, da du så ikke vil kunne køre “normale” programmer - en ARM kan også være 32-bit og 64-bit, så pas på! Du bør også holde dig væk fra CPU’er/chipsæt som ATOM og Celeron, da de vil kunne køre f.eks. Windows 10 og Office fint, men vil have problemer med f.eks. matematikprogrammer. Taler af erfaring :slight_smile: Tror også, at de vil have et problem med f.eks. IBM Statistics (hvis det bruges på medicin).

Så en i3, i5 eller i7 CPU. En i3 bør være rigeligt og så med 2-4 GB ram. Så er det vigtigt med god batteritid (+5 timer, gerne f.eks. 8 eller 10 timer) og en opløsning på f.eks. 1080x1920 :slight_smile:

Når de skriver 5 timers batteritid passer det ikke altid, så google eventuelt modellens navn og så “battery life”.

Sidst jeg tjekkede op på det, var der ingen forskel på en CPU i en MAC og en CPU i en PC. Man skal passe på hvad man siger, men :slight_smile:

Et program virker ved, at CPU’en udfører en instruktion, f.eks. flytte værdien 01010011011110010101001101111001 fra et register i CPU’en til et andet register (en holdeplads). Det virker på samme måde på en PC som på en MAC (hvis CPU’en er bare nogenlunde ens). Det går også lige hurtigt (igen, hvis CPU’en er bare nogenlunde ens).

Der hvor forskellen er, er, at Windows og MAC OS “snyder” brugeren til at tro, at flere programmer kører samtidig. Så hvis man f.eks. har Office og en browser åben på samme tid, ser det ud som om, at de kører samtidig, men i virkeligheden arbejder CPU’en f.eks. 1 milisekund på Office, så 1 milisekund på browseren, sådan at man ikke når at registrere, at programmet faktisk er gået i stå. Når folk så siger at de bedre kan lide MAC OS over f.eks. Windows er det fordi de synes, at MAC OS er bedre til at håndtere alt det imellem :slight_smile: Igen, man skal passe på, hvad man siger, men efter min mening er både Microsoft og Apple blevet så gode, at man ikke kan mærke forskel :slight_smile:

Du kan eventuelt kontakte IT supporten hos AU og spørge, men tror stadig det er sådan, at hvis du har en Windows computer, er du sikker på at kunne køre alle programmer :slight_smile:

Og så et pro-tip:

Hvis du køber en bærbar computer med Windows, får du meget mere ud af din computer ved at købe din egen Windows 10 key (f.eks. pro-udgaven, koster 5-20 €, husk at betale med PayPal), download “Windows ISO tool”, formater en USB-stick, formater og ryd alle drev, installer Windows på ny, download og installer drivere (fra producentens hjemmeside) og chipsæt-drivere (typisk fra Intels hjemmeside) - eventuelt download dem på en anden PC og flyt dem over på USB-sticken og så har du en god PC :slight_smile: Hvis du vil spare lidt penge, kan du også købe Office-pakken på samme måde eller eventuelt gøre brug af LibreOffice (det kan crashe, men er det værd - har også set i jobopslag, at flere afdelinger i Region Midt bruger OpenOffice eller LibreOffice, kan ikke huske hvilken ).

Jeg har også en lille tilføjelse:

Hvis man nu vil prøve noget nyt, kan man installere Linux (f.eks. Arch Linux med KDE som desktop eller bare køre fra konsol). Min første linux var Ubuntu på en eee, så der er nok en læringskurve :slight_smile:

Med linux kan man f.eks. arbejde og søge direkte i tekstfiler fra konsolen (bash) og Python er installeret som standard. Python bruges af mange universiteter og er open-source, og kan bruges til udregninger, simuleringer og alt muligt andet. Jeg har kun prøvet det overfladisk :slight_smile:

og intet ovenstående (ud over stor underholdningsværdi for undertegnede) har du brug for på studiet.
Jeg er selv Mac-elsker, men bruger Windows arbejdsmæssigt. Det er smag og behag (men Mac er bare lækrest!)

Mvh
Mignon

Jeg ved ikke, hvordan det er på medicin (forhåbentlig kommer jeg til det), men på et tidligere studie på AU, hvor der bl.a. blev brugt SPSS til statistik, ville jeg da gerne kunne have leget lidt med tallene til skriftlige opgaver, for bedre forståelse.

Som eksempel: hvis man har linux, kan man hurtigt lave et python script, der læser en datafil og udregner gennemsnitsvægten på borgere i Danmark med alderen 20-60 år.

Python:

import csv

weight = 0
pop = 0

with open(‘data.txt’) as csvfile:
data = csv.reader(csvfile, delimiter="\t")
next(data)
for row in data:
if int(row[0]) > 19:
if int(row[0]) < 61:
print(row[0])
weight += int(row[1])
pop += 1
result = weight/pop
print(result)