Valg af fag

Hej folkens

Jeg er en ung mand på 17 som starter på HTX her efter sommer. Når jeg engang bliver voksen(?) vil jeg gerne være læge :wink:

Jeg har fundet frem til at adgangsfagene til lægestudiet er; Dansk A, Matematik A, Engelsk B, Fysik B, Kemi B. Som det ser ud nu bliver min studieretning Matematik A og Fysik A. Dansk A er obligatorisk. Derfor vil jeg høre hvad i mener er det rigtige at vælge? Selvfølgelig skal jeg vælge matematik på A, men skal jeg derimod tage Kemi på A i stedet for fysik? Det har jeg lidt svært ved at finde ud af. Når jeg engang når til tredje g, skal jeg så vælge at tage enten Engelsk eller Kemi op på A hvis det bliver Matematik og Fysik jeg vælger i starten? Og omvendt hvis det bliver matematik og kemi jeg vælger i starten. Jeg håber i forstår mit spørgsmål og dilemma, og håber i vil komme med et relevant svar i forhold til jeres egne oplevelser.

Mange tak på forhånd :slight_smile:

Hej,

det allervigtigste er at du vælger det fag som du synes er sjovt. Et fag som du er sikker på du er begejstret for og som du er/kan blive god til. I sidste ende handler det hele om snittet…!

Jeg brugte alt for lang tid på at fokusere på hvilke fag der ville være godt at vælge i forhold til medicinstudiet, selvom jeg måske ikke havde entusiasmen i faget. Hvis jeg kunne gøre det hele om igen, ville jeg nok have valgt fag efter hvad jeg synes er sjovt og interessant. Det kunne måske have hævet mit snit og givet mig bedre chancer for at komme ind på medicin gennem kvote 1, for ja… Lige nu knokler jeg med at komme ind på kvote 2. Og ja, det er noget værre noget. Hehe.

Held og lykke!

Hej Dana

Tak for svaret, de baner har jeg slet ikke tænkt i. Så tror jeg at jeg vælger matematik og fysik, de fag er jeg vilde med :wink:

Tak for svaret endnu engang, det var dejligt at høre hvad andre har gjort. :slight_smile:

Pay special attention to statistics, enzyme kinetics and electric circuitry when you study maths, chemistry and physics, it will pay dividends to your first 3 years in med school. All other fields are more or less irrelevant so you should just pick whichever you think will result in the highest possible score.

For at være helt ærlig, så tag de fag, du har lyst til - og følg med i det omfang, du har lyst til (og jo også har brug for ift. karaktersnit). Havde selv matematik, fysik og kemi på A (godt nok på alm. gym), og det niveau, men evt. lærer enzymkinetik hjælper dig næsten ikke, når du når længere hen.
Så du behøver ikke sidde og svede tran og særlige emner, så du kan føle dig ordentligt forberedt på biokemien/medicinsk statistik.

Men god fornøjelse med det hele! - sæt dig på toget og følg med, så skal det sq nok gå.

Hej Folkens,

Tak for de forskellige svar, kan se at jeg ikke så meget skal tænke på hvilket fag der er det bedste, men mere på hvad jeg kan lide :wink:
Det var rart at høre hvad andre har gjort for at komme videre med medicin studiet. Tak :stuck_out_tongue: