Valg af speciale

Hej StudMed!

Forleden tænkte jeg lige over min vej til specialet?

Først vil jeg gerne have noget helt grundlæggende på plads. Lad os antage, at jeg er en færdiguddannet læge som 26-årig, og jeg gerne vil have et speciale inden for enten neurologi eller neurokirurgi. Hvad står skemaet så på de kommende år, før jeg har mit speciale.

Hejsa,

Når du bliver færdig med dit medicinstudiet er du cand. med. Derefter skal du i KBU der tager et år. Det er her man trækker et nummer og dernæst vælger hvor man ønsker at komme hen.
Efter KBU skal du i relevant introstilling. Det kunne være en intro i neurologi. En introstilling tager 1 år.
De fleste tager mere end en intro for at få en lidt bredere indsigt i lægevirket eller måske for at prøve flere specialer af. Dvs. her følger en måske to introer ekstra.
Dernæst skal du igang med dit hoveduddannelsesforløb. En neurologisk hoveduddannelse tager 4 år hvor du er på en neurologisk afdeling, men også på andre relevante afdelinger.
Derefter er du speciallæge i neurologi.

Forløbet er meget det samme mht. neurokirurgi. Dog skal det her bemærkes at der er meget få HU-stillinger inden for neurokirurgi så det er ikke let at få en stilling. Med andre ord; det er en hård vej hvis det er neurokirurgi du vil. Det er fint at have en drøm, men hvis det lige er denne vej du vil er det nok fornuftigt også at have en plan b. Du kan opkvalificere dig ved fx at forske samt have anden relevant erfaring.

Håber at du kan bruge mit svar.

Dbh.
KmK

1 Synes om

Tak for det rigtig overskuelige svar!

-Så opsummeret fik du sagt, at et speciale tager minimum 6 år bestående af 1 år (KBU), 1 år (Relevant introstilling) og 4 år (En hoveduddannelse i det pågældende felt)?

-Og hvad vil gøre mig bedre stillet mht. en hoveduddannelsesstilling i neurokirurgi? - Et forskningsår under kandidaten? Gode karakterer i mine eksaminer? Gode karakterer i bacheloren/kandidaten?

Jep.