Ved I

Er der nogen som ved noget omkring ugekursus man har på 2. semester på SDU i faget kommunikation? Er det obligatorisk eller er det valgfrit om man vil møde op??

Har kigget lidt på sdu.dk, men kan ikke rigtig finde et sted der hverken be- eller afkræfter noget…

Den gang jeg havde det (i 2003 tror jeg nok), var det ikke obligatorisk. Jeg mødte ikke op, men slappede i stedet af, efter OSAE og jeg havde ingen problemer med at bestå eksamen. Om det er lavet om nu skal jeg ikke kunne sige, men det må f.eks. Magnus kunne svare på. Prøv at skriv en mail til ham… Så får du da klar besked.

Hey
Det er ikke obligatorisk, men jeg vil stadig anbefale at deltage i det. Efter min mening er det den eneste del af kursuset kommunikation man får noget ud af, og man får også en del lettere ved at bestå eksamen (selvom den som Luxus siger ikke så slem).
Og i modsætning til resten af kursuset er det ikke superkedeligt og spild af tid (efter min mening).

Jeg må tilslutte mig Mr. Uldall…kurset er rigtigt godt, og desværre det eneste der er godt ved kommunikationen. Da jeg tog kurset var der nogle få timer der var obligatoriske i det, resten var frivilligt.

Smølfine:
Hvordan ved man hvilke timer der er obligatoriske og hvilke der ikke er?
Mine kammerater mener at der hele er obligatorisk, men vi har ikke rigtig fået så meget at vide…

Er der nogle af Jer der kan fortælle mig hvad det lige er man laver på det ugekursus og hvordan man kan bruge det til eksamen.
Har kigget på målsætningerne til kommunikation… og det er ikke rigtig til at finde hoved og hale i… da det er lidt svært at vide hvilken del man allerede har opfyldt via opgaven og hvad det er konkret man skal kunne til eksamen…

Kurset er meget praktisk anlagt, hvor man er delt i en række mindre hold og laver en række kommunikations øvelser. Det f.eks. et lille skuespil, hvor der er en det spiller patient og en der spiller læge, det hele bliver så filmet, så man kan gennem gå det bagefter.
Der er også en nogle få forelæsninger ved magnus, men det er især hold undervisningen der er rigtig god.

I forbindelse med eksamen, så er primært det i skal kunne til eksamen, som de underviser i til uge kurset. Hvilket ikke rigtigt har noget at gøre med det i har lavet i opgaven. Men hvis man kommer til det, så er man “næsten” sikker på at kunne bestå. Og holdunderviserne er ret flinke til at fortælle hvad der er vigtig og hvad der ikke er så vigtigt :slight_smile:

Men som der er blevet sagt tidligere, så kan jeg varmt anbefale, at man kommer til det. Det er rigtigt lærerigt i forbindelse med behandler patient kommunikation.

Hej Babyme
Da jeg tog kurset var der intet der var obligatorisk. Kan i hvert fald ikke huske at der var nogen tidspunkter hvor vi skulle krydse af. Blot tjekkede de om dem, der var dukket op, kom på det rigtige hold.
Som Kohborg siger, er kurset praktisk anlagt. Der er forelæsninger (da jeg havde det var næsten alle de der skulle forelæse nødt til at melde afbud så Magnus måtte holde de fleste af foredragene) og holdtimer.
Til holdtimerne, hvor der også er rollespil, bliver der også gennemgået teori (bla. modeller for inddeling af faserne i en konsultation og patientcentreret rådgivning), som er relevant for eksamen, ligesom man kommer til at bruge rollespillene som eksempler på hvad man skal gøre/ikke gøre i forskellige situationer.
Som jeg har sagt, så synes jeg at det er den eneste del af kurset der har relevans. Faktisk synes jeg at det burde være obligatorisk, mens opgaven burde fjernes/gøres til en frivilig opgave til dem der gerne vil fordybe sig i samtaleanalysens univers.

Som Kobborg siger, så er kurset meget praktisk anlagt, og meget eksamensrelevant. Da jeg tog det var det nogle bestemte timer i kropssprog der var obligatoriske, men det fik vi først at vide dagen før vi skulle have det, så der var nogle der blev væk fordi de ikke vidste at de blev råbt op i de timer…men uanset om det er obligatorisk eller ej, så synes jeg klart man skal møde op alle dagene, for det giver en masse viden og værktøjer man kommer til at bruge rigtigt meget i senere møde med patienterne. I ugekurset jeg var på, tog de også etiske overvejelser som feks dødshjælp, den svære besked osv. med i det.
Håber du kan bruge det til noget.