Ventetid mellem eksamensbeviset og basisuddannelse

Er der nogen der ved hvor lang tid der går fra man får sit eksamensbevis, indtil man kan starte på sin basisuddannelsesstilling?

Mere specifikt, hvor lang tid står man uden indtægt, og hvad gør man ved det?

Tja, inde på basislaege.dk kan man se at dem der bliver færdige til sommer, starter på første del fra august til november. Såvidt jeg kunne se ihvertfald. Så svaret må være et sted mellem 1 og 4 mdr, hvis man er færdig i slutningen af juni.

“Hvad gør man ved det?”

Det er ret let - man tager et vikariat…

Man melder sig ind i A-kasse og får penge fra 1 md efter sidste eksamendato (det er karantæneperioden) man melder sig ud bagefter - det giver en netto gevinst :smiley:

Det gjorde jeg :smiley:

[quote=“frold”:7ulbcd8q]Man melder sig ind i A-kasse og får penge fra 1 md efter sidste eksamendato (det er karantæneperioden) man melder sig ud bagefter - det giver en netto gevinst :smiley:

Det gjorde jeg :smiley: [/quote]

Hæ, det vil jeg også! Hvilken A-kasse, og hvornår skal man senest gøre det? :smiley:

Jeg mener det er senest 10 eller 14 dage efter sidste overstået eksamen - det må I få at vide til “Overlevelseskurset”

Tror også denne tråd kan give flere svar! http://studmed.dk/a-kasse-hvordan-er-de … 15505.html

Er der nogen der ved hvor længe man kan lave dette lille “stunt”?
Der er jo en del der først starter basisuddannelse 1. november, kan de så få dagpenge i de små 3 måneder der går fra de er færdige på studiet?
Jeg går ud fra, at man skal tilmeldes jobcenter eller lign for at stå som arbejdssøgende, men kan de tvinge en ud som pædagogmedhjælper, serviceassistent osv, hvis man har et arbejde med aftalt startdato?
Og hvordan er det lige med at rejse i den periode? Har man lov at rejse udenlands et par uger mens man hæver dagpenge? Man skal jo helst ikke rode sig ud i noget skidt, så hellere spørge nogen der måske ved noget;-)

Nu er jeg ikke 100% inde i de danske dagpenge-regler, men

  1. du skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet, så i teorien kan de sætte dig til hvad som helst… jeg hørte intet fra A-kassen da jeg havde oplyst at jeg havde fast job og ansættelse pr en given dato.
  2. du skal udfylde dagpenge-kort
  3. er du bort-rejst tænker jeg at det tæller for ferie og det må du i såfald betale med dine opsparede feriepenge