Ventilatør - Yes/No?

Jeg har tænkt mig at tage VT-kurset på KU her på 4. (Eller i hvert fald søge det!), og jeg har mine spekulationer omkring hvordan det er at være holdsat. Kan jeg blive tvunget til at tage vagter der ligger midt i en undervisningsproppet dag, og kan jeg læse mig fra det og klare den frygtede 4. sem eksanen anyway?

Jeg har fået anbefalet at tage kurset på 4., fordi tiden skulle være til det, men ved ikke helt hvor meget energi der skal bruges på metodekurset heller.

Nogen der vil kommentere og evt. dele deres erfaringer som ventilatør eller børneventilatør?

Jeg tog VT kurset mens jeg læste på 4. semester og det er faktisk rigtig rart at få noget funktionelt-praktisk erfaring med koncepterne igennem VT-kurset op til hjerte-lunge undervisningen på universitetet. Da du kan vælge de 2 sæt vagter du skal igennem blandt relativt mange dage gælder det bare om at springe til der hvor du ikke har obligatorisk undervisning. Umiddelbart kom jeg på hold så det lå oveni mave-tarm undervisningen, hvilket passede fint.

Du skal være opmærksom på at hold- og psyk-timer kun tæller for 1/4 mod de 400 man skal have for at komme på VT-kursus. Der var dog en del deltagere der kom ind med mindre end 400 timer.

Du bliver både børneventilatør og ventilatør på kurset. Tidligere var der en distinktion, men det er der ikke længere.

Husk at læse VT-bogen igennem og øve dig på værdierne der står i den da du bliver eksamineret i den til første undervisningsgang. Alt respiratorundervisningen kan du godt glemme så snart du har været til eksamen. Sidst jeg hørte om en der var på vagt hos en respiratorpatient har været i 2009.

Tak for et virkelig godt svar!

Nu bliver jeg helt i tvivl om hvorvidt jeg har timer nok. Har 355 alm timer, og 108 psyk. Men hvis de kun tæller 1/4 så har jeg jo faktisk slet ikke nok. Lige nu i hvert fald!

Så når jeg har taget kurset, er jeg så både klar til VT og BVT-vagter?

Og hvis man ikke er hos respirator pt’er, hvor er man så? :slight_smile:

Du har 382 timer der tæller. Det skal du nok komme på hold med. Det bliver nok bare ikke en af de første - der gør skam heller ikke noget.

Ja, du er klar til at tage BVT+VT vagter efter kurset. Jeg har lidt over 200 VT timer og ~ 25 bvt timer efter at være blevet færdig i april sidste år, så der er meget forskel i udbuddet efter min erfaring. Det er mit indtryk at der er kommet langt flere vagttagere end der var tidligere, så at opnå 200 timer indenfor et år (og dermed få udbetalt bonus) er meget svært nu.

De patienter du kommer til at sidde hos er alle sammen tracheostomerede patienter med dårlig hostekraft som skal suges. En del af patienterne har svære fysiske handikap og nogle af dem er terminale. Noget af tiden går med at holde styr på væskebalance, værdier og at vende patienten. Resten går med at slappe af og læse.

Fordelen ved VT frem for SPV er at du i langt højere grad kan kommunikere med dine patienter og blive forstået - det er dog ikke altid sikkert at de kan svare dig.

Det bedste tip jeg kan give dig er at lære hvordan man skruer ned for volumen på SAT-måleren så du kan have konstant overvågning på patienten uden at forstyrre hans/hendes søvn. Det gør man ved at trykke ca 10 gange på pil ned og så kan man bare kaste et blik hen på den hvert 10. minut og sikre sig at SAT og HF stadig er OK.

Ih, hvor lyder det bare MEGA spændende!
Jeg har kigget lidt på det, og jeg har 6 vagter inden kurset her i sommerferien, tror du så ikke at jeg kan nå mine 400 timer inden da?
Jeg forstår at dem med flest SPV-timer kommer på kursus først, og de ikke tænker så meget på semestertrin?

Det lyder surt med timeantallet. Men hvis der er over 50 uger på et år og en vagt er 8 timer, burde man så ikke nå op over 400 timer i løbet af det første år? Hvis man er holdsat og har sin ene vagt om ugen? Sagen er måske den at man bliver smidt af sit hold efter 3 mdr?
Eller er det bare fordi man in the end ender på SPV-vagt fordi der ikke er så mange VT-vagter?

Det var da et supergodt tip, det vil jeg helt sikkert huske hvis jeg kommer på kursus!

Jo, du skal nok kunne nå det, men ligemeget hvad skal du nok komme på et undervisningshold.

Hver vagt er 8,25 timer. Der er ca 3 vagter pr. mand pr. måned i øjeblikket. Hvis du er uheldig og holdet ikke er i vagt når du skal møde får du selvsagt ikke VT timer hvis du tager en SPV-vagt i stedet. Disse tæller ikke ift. bonus. Du kan også være i rådighed, hvilket du får et par hundrede kroner for, men ingen VT-timer.

Du bliver ikke smidt af dit hold medmindre du ikke møder op til holdmøderne.

Et andet spørgsmål du/andre måske kan afklare er; Hvad betyder lønsatsen Holdløn pr døgn? (Nu kigger jeg jo lige lidt hos Fadl).

Spændende. Er der så at sige plads til alle på VT-holdene? For flere fra min klasse kom ikke på SPV på 1. semester og enkelte heller ikke på 2.

Hvis der kun er 3 vagter pr md er situationen selvfølgelig en helt anden, det kan jeg godt se. Og self er der ikke VT-timer for SPV-arbejde.
Er man i rådighed på sit hold?

Når du er på hold får du basisløn + holdløn + tillæg. Modsat almindelige SPV-vagter deles alle hold om alle tillæg i København, så man lægger alle tillægspengene i en stor pulje og deler ud af dem forholdsmæssigt. Alt i alt betyder det at man som VT-vagt har en timeløn på 205-215 kr alt afhængig af hvor mange helligdage der er i den pågældende lønperiode (f.eks. var lønnen højest i april pga påsken). Denne er uafhængig af tidspunkt på døgnet og hvilke dage man tager sine vagter.

Det lyder jo fuldstændig fantastisk!