Vinterstart eller sommerstart hvis standby?

Hvis man kommer ind på standby er det så selvsagt at det er med start til sommer, eller kan det lige så godt vaere vinterstart? (alder 21 til den tid)

Og er det evt, muligt at få aendret en vinterstart til sommerstart så man ikke kommer til at vente 1,5 år? Hvad virkede for jer der evt. fik aendret det?

1 Synes om

Hvis du får en standbyplads kan det være start både sommer eller vinter. For at få ændret studiestart fra vinter til sommer skal man vist have ret gode argumenter, hvor de fleste (hvad jeg har hørt) bruger bolig-problemer og gode karakterer/motivation.

Men hvis du nu til sommer modtager en standby-plads er du sikret en plads senest næste år, dvs. du skal kun vente i 1 år og ikke 1,5.

Jeg forstår ikke… Hvis man får en standbyplads kan det vaere både sommerstart og vinterstart. Men laengere nede skriver du at hvis man til sommer modtager en standbyplads, så er det kun 1 år og ikke 1,5. Altså med sommerstart.

Skal der forstås at du med det foerste mener at hvis en optaget student melder sig fra og man kommer direkte ind I ÅR gennem standbypladsen så kan man risikere at starte både sommer og vinter? og med det andet at hvis man derimod IKKE får standbypladsen, men tilgaengaeld får sikret en studieplads naeste år, så kan vaere sikker på at begynde ved SOMMERSTART?

Det er til stor hjaelp for mig i disse dage hvor jeg skal beslutte mig for om jeg vil krydse standbypladsen under optagelsen. Har ikke kunne finde information andre steder…

Mit bedste bud er, at hvis du får standby plads her til sommer, så kan du både blive tilbudt en plads nu til sommer (sep 2012), men også til vinter (jan/feb 2013).

Du er garanteret en plads til næste optagelsesrunde, altså til næste sommer, hvor jeg tror du bliver fordelt til enten sommerstart (sep 2013) eller vinterstart (jan/feb 2014), alt efter din alder.

Men de eneste der kan svare dig korrekt er nok studievejledningen - så tag kontakt til dem.

Sorry hvis jeg ikke fik formuleret mig ordentligt.

Hvis du bliver tilbudt en standbyplads nu i år har du chance for at starte nu august 2012 eller til februar 2013. Hvis du ikke får tilbudt studie-start hverken nu til august 2012 eller februar 2013 er du sikret en plads til august 2013. Vel at mærke med en standbyplads! Du er ikke sikret noget uden enten: direkte adgang gennem kvote 1, gennem kvote 2 ved motiveret ansøgning eller med en standbyplads.

Perfekt. Det var bare lige det jeg havde brug for at vide. Mht. til det sidst du siger

“Du er ikke sikret noget uden enten…”

Jeg er vel med standbypladsen sikret studieplads i såfald jeg ansoeger igen naeste år.

Du er nemlig sikret en plads hvis du tilbydes en standbyplads, såfremt du sender en ansøgning næste år hvor du krydser af at du har en standbyplads.

Medmindre du er 100% sikker på at komme ind via kvote 1 er det for mig at se dumt ikke at krydse af ved standbyplads i din ansøgning i år!!

Er der nogen der desuden ved om det er muligt at man som sommerstarter bytter med en vinterstarter?

Hvis det er på SDU (tænker sikkert også de andre steder, men ved ikke hvor firkantede de er administrationsmæssigt), så burde det ikke være noget problem, så længe begge parter er indstillet på byttet og kan give en underskrift herfor.