Vinterstart/sommerstart

Hej!

Jeg søger ind til medicin gennem kvote 1 i år. Forleden læste jeg et par indlæg her omkring vinterstartere og sommerstartere. Jeg snakkede med min studievejleder om det - hans viden var begrænset. Så nu spørger jeg jer stud.med’ere:

Hvordan afgøres det, om man starter til sommer eller vinter?
I de indlæg jeg læste, handlede det mest om alderssortering. Nu er der et sted på mit ansøgningsskema, hvor jeg krydse af, at jeg gerne vil starte om vinteren. Har det nogen effekt overhovedet? Jeg er 18 år. Hvis jeg ikke krydser af, at jeg gerne vil starte til vinter, bliver jeg så placeret på sommerholdet?

Jeg ved godt, at spørgsmålene minder meget om hinanden, og jeg ønsker derfor ikke et specifikt svar på dem alle. Jeg skal bare have et brugbart svar :slight_smile:

Venlig hilsen
Powerpuff

Hvis du krydser af i vinter er du som 18-årig næsten garanteret at starte om vinteren - i forvejen er det stort set sikkert, at du bliver sat på til vinterstart, når du er “så ung”, da det går efter alder, dvs. at de ældste som hovedregel starter om sommeren.

apopov

Hvis du krydser af at du vil være vinterstarter så bliver du med garanti vinterstarter. Hvis du ikke krydser af så bliver du placeret på sommerholdet/vinterholdet afhængigt af din alder vs de ander ansøgers alder - hvor de ældste bliver sommerstartere. Nu ved jeg ikke hvor du søger ind, men på KU i år var de yngste sommerstartere en 20-21 år. (jeg har ikke helt forstået systemet da der nogen gange er ældre vinterstartere end sommerstarterene selvom om de ønskede sommerstart… men mit bedste gæt er at de unge sommerstartere er folk med standby)

Hej igen!

tak for jeres svar! :slight_smile:

Hej!

Jeg havde et lignende spørgsmål da jeg ønsker at begynde allerede her til sommer, men eftersom jeg er ret ung, går jeg ud fra at det bliver vinter.
Men jeg kan dog huske, at jeg så et indlæg under et andet topic (som jeg desværre ikke kan finde nu), at der var én i sin tid der startede til sommer som 18-årig. Han skrev vist ind til KU og forklarede, at han skulle starte et arbejde (eller noget lignende). Vil meget gerne i kontakt med denne person - betyder det at hvis man har en meget god grund kan det lade sig gøre? Eller er det noget man eventuelt er gået væk fra?

Det lyder som om, det er mig, du skal have fat i, for jeg havde nemlig et arbejde i Skovbakken Svømmeklub i Århus (hvorfor det naturligvis var AU, jeg skrev til :smiley: ), og dette brugte jeg som begrundelse for, at AU alligevel skulle tage mig til sommerstarter, selvom jeg oprindeligt var sat til vinterstart.

Hvis du har yderligere spørgsmål er du meget velkommen til at skrive.

apopov