Vurdering af plan for kvote 2

Hejsa. Som alle andre, som opretter under “kommende studmed” drømmer jeg om at læse medicin.

Jeg har fra gymnasiet i år fået et snit på 8.9, hvilket jo højest sandsynligt ikke får mig ind på medicin noget sted på kvote 1. Så derfor vil jeg igang med at forberede mig til kvote 2 på KU ( og AAU, der har udtalt, at de arbejder på at få en lign. kvote 2).

Erhvervserfaring: Jeg arbejder allerede som serviceassistent på Regionshospitalet SIlkeborg, hvor jeg b.la hjælper med at flytte patienter, køre dem på andre afdelinger og serverer mad for dem. Jeg har planer om, at blive samarit, for derved også at opnå noget relevant erfaring samt tage en tur til udlandet i 1-2 måneder og udføre humanitær/sundheds arbejde.

Vil snarest søge job som portør i Århus

Uddannelse:
Student anno 2011, snit 8.9
Læser kemi op fra 0-B i 2011

vil læse biologi imens jeg “samler point” således at jeg får noget universitetserfaring, hvor jeg vil mene at biologi, som et naturvidenskabeligt fag, kan have positiv betydning.

Er der andet som i mener jeg bør gøre for at forbedre min ansøgning?

Vh Martin

Har du overvejet SDU? De har en noget anderledes måde at optage på via kvote 2, og jeg er selv kommet ind den vej. Om ikke andet, så kunne det være en ekstra chance når du en gang skal til at søge ind.

Jo det glemte jeg at skrive, men det har jeg da :slight_smile:

Ellers ingen råd ?

Hej Zaag

Blot et råd: hvis du søger på KU vil et sundhedsfagligt uddannelse give dig flere (og afgørende!) points end biologistudiet.

Ved ikke hvordan det bliver næste år, men på AU og AAU er der gennemsnit af de 5 fag: Dansk A, Matematik A, Fysik B, Kemi B/ Bioteknologi A, Engelsk B, der er adgangsgivende. Sidste år var kvotienten 11,1 på AU. Jeg ved naturligvis ikke hvordan dit snit i disse fag er, men måske kan du arbejde på en gennemsnitsforbedring, hvis du vil have chance de to steder.

Held og lykke med det hele!
Mignon

Hvilken sundhedsfaglig uddannelse kunne dette være?

Og jeg har 10/10 i mat, 10/7 i fys, 10/10 i engelsk, 7/7 i dansk, og ved endnu ikke med kemi

Jeg tror desuden ikke jeg har håndelag til at være tandlæge, derfor vil der være trist, hvis jeg ikke kom ind på medicin, og så skulle være tandlæge

F.eks. sygeplejerske, fysioterapeut, molekylær medicin. Jeg ved bare ikke om du står bedst med at have en bachelor i disse fag…

Dvs. at du har foreløbigt et snit på 8,875 i disse fag. Vurdér selv hvilke af disse fag du ville kunne opgradere til mere. 7-taller generelt ødelægger dit snit med 0,5 procentpoint (10-taller gør det med kun 0,2), så du kan selv gå i tankeboksen med det. Og så naturligvis sørge for at score 12 i kemi B :angle:
Og tilmeldingsfrister og mere mht. GSK-kurser kan du se på gsdanmark.dk

Det er en kamp at lykkes i kvote 2-systemet. Men hvis du virkelig vil medicin, så skal det nok lykkes hvis du kæmper hårdt nok :smiley: ! Go for it!

Mange hilsner
Mignon

Molekylær medicin er bare ikke noget jeg vil, hvis det ikke går galt, da det klart er mere et forskningsjob end biologi og medicin. Men det giver selvfølgelig god mening det du siger. Men hvis jeg fik f.eks 10/10 i dansk og 12 /12 i kemi, så ville mit kvote 2 snit stadigt være lavt, øv øv

Se positivt på det: kemi B skal du kun op i mundtlig eksamen :slight_smile:
Hvad er det med din fysik? Hvilket niveau er det på? Hvis det er på B, så kunne du måske overveje at få det shinet up på et GSK-kursus. Lige nu stjæler det 0,35 points!
Jeg ved ikke hvor stor indsats du skulle lægge for dagen for at opnå de karakterer du har, men hvis du selv vurderer at kunne have gjort mere og bedre, så overvej at supplere så mange fag som muligt, så godt som muligt. Det kan lade sig gøre at score 12-taller, men det kræver også at give den en skalle i en periode :slight_smile: Man kan dog aldrig regne med at opnå bestemte karakterer, så det hele er en stor lotteri i sidste ende!

Og lige en tilføjelse. Snit på 11,1 var på AU, det var vist en del lavere på AAU, men der har de kun 5 pladser i kvote 2 (alle chancer skal tages i brug alligevel).

Mvh Mignon

Fysik var b niveau og ikke det sværeste - jeg tror bare mine chancer er større ved KU og SDU end ved at supplere igen, da det er så usikkert. Hvis jeg skal helt op og ringe skal jeg også supplere engelsk, dansk og mat! Det tager jo gerne et år. Men tak for dine råd, det kan jo være det bliver det jeg gør- SDU virker som den største chance og KU som den næststørste

Biologi er et fint forsikringsfag fordi det faktisk er nemt at gøre det relevant for medicin. Vi har et par kvote 2’ere på mit hold som har læst biologi.

Lækkert at høre. Ved du hvad de har lavet udover at studere? (og hvor lang tid læste de?)

De er bachelorer. Jeg tror ikke de har lavet noget andet specielt. Du kunne f.eks. prøve at finde et job på et plejehjem eller som portør hvis du vil have noget sundhedsfagligt. Ellers prøv foreningsarbejde for at få ledelseserfaring.

Okay - dejligt at høre at der er en chance. Tak fordi at du svarede!

Det var så lidt. Bare søg ind årligt via kvote 2. Ingen grund til at vente til bacheloren er i hus. Biologi skulle være et hyggeligt studie, hvis det er det, du ender op med at vælge.

Nu har jeg 8.9 i snit fra gym - hvor stor en betyding har dette?

Jeg har 7,3. Så ikke den helt store, vil jeg mene. Måske det er et plus at have gode karakterer i de 5 relevante fag.

Okay :slight_smile:

Folk må stadigt gerne komme med forslag, hvis der er nogle!