Alternative karrieremuligheder for læger

Jeg er medicinstuderende på 11. modul på SDU. Jeg er glad for studiet, men jeg jeg har også fundet ud af, at det klassiske arbejde på enten hospital eller i egen praksis ikke rigtigt er mig.

Hvilke alternative veje findes der? Medicinalindustrien, konsulentarbejde, klinisk forskning. Andre bud? Skulle der være nogle med erfaringer inden for disse karriereveje (eller andre), så hører jeg meget gerne inputs og erfaringer fra jer. Konkrete navne på firmaer, der ansætter læger til den ene eller anden type funktion, er jeg også meget interesseret.

Jeg ved, at der er andre studerende, der gør sig lignende overvejelser, så lad det være en tråd med gode råd angående alternative karrieremuligheder for læger.

Mvh. Jens.

Hvis du alligevel overvejer konsulentarbejde samt måske noget forskning, så måske arbejdsmedicin? Parakliniske retninger som patolog, klinisk biokemiker/immunolog/farmakolog osv. tilbyder et arbejde væk fra meget af det kliniske arbejde på hospitalet.

Der er også et par enkelte kandidater du kan søge ind på

… Som f. eks Humanbiologi https://www.ug.dk/uddannelser/universitetsuddannelser/kandidatuddannelser/sundhedsvidenskabeligekandidatuddannelser/humanbiologi

(blev skåret af ved skrivning af indlæg, hvis jeg ikke tilføjer et ekstra svar bliver det ikke synligt på forsiden.)

Hej Jens,

Må man spørge hvad det er ved “den traditionelle lægerolle” du ikke kan se dig selv i?

Venligst
KirurgenmedK

TreOmNatten: Tak, jeg har faktisk overvejet arbejdsmedicin. Skulle der være én, der har inputs angående specialet, så hører jeg meget gerne om det.

KirurgenmedK: Livet på et hospital ved et af de klassiske specialer siger mig ikke det store. Det kan naturligvis nå at ændre sig. Bureaukratiet, arbejdspresset, den (ofte) dårlige kommunikation, vagtbyrden. Jeg er ikke interesseret i at bruge hele min vågne tilværelse på at arbejde.

3 Synes om

Det er helt forståeligt. Må jeg spørge hvor du @Jens85 er endt her næsten 9 år efter indlægget?