Atlas der Anatomie des Menschen - Frank H. Netter

Frank Netter
Indbundet
Udgivelsesår: 2006
Side: 525
Publisher: Thieme
ISBN: 3131422734

Netter’s Atlas er et udmærket supplement til Anatomi undervisningen. Den leverer varen. Hvis man ikke vil investere i Sobotta, så er det Netter man skal købe. Den kan fås til ca. 1/3 af prisen af Sobotta.
Tegningerne er håndmalede, og meget realistiske.

En ulempe må være den sparsomme udvalg i CNS. Den har alle de “vigtige” tegninger, og er således dækkende, men i forhold til Sobotta føler man at Netter ikke er helt vildt med Neuroanatomi.

Og husk at købe den fra forlaget (Novartis v/ Lyngbymotorvejen)!

Jeg mener også at sammenhængen mellem det makro og mikroskopiske er langt bedre i Netters. Jeg har personligt Sobota. Men skulle jeg ud og købe et atlas i dag ville jeg nok vælge Netters

Jeg startede med min mors gamle sort-hvide Sobotta, men supplerede med både Sobotta og Netter på biblioteket. Jeg endte med at købe mit eget Netter, da det i forhold til Sobotta havde mere overskuelige billeder og var let tilgængeligt bl.a. da den er tysk og derfor ikke har omvendt ordstilling i de latinske betegnelser… Og så er det jo bare en bonus at det også er billigere…

jeg vil mene at det er afhængig af hvor sej man er til anatomi, hvis man først lige er startet og det hele er lidt uoverskuelig, er netters det bedste. det har nogle gode tegninger, hvor eksempelvis arterier er røde, vener blå, lymfe er grøn og nerver tydelig gule. dette er til stor hjælp. det er ikke tvivl om at sobotta har et langt bedre udvalg af snit og tegninger osv. men atlaset bliver hurtig meget uoverskuelig og svært at lure. jeg har selv begge to og bruger begge.

hvis jeg skulle anbefale en løsning så ville jeg si køb netters atlas til makroskopisk anatomi og haines’ atlas til cns

Jeg købte selv Sobotta til bevægeapparats anatomi, hvor den er den bedste. Netter er derimod langt bedre til indre organer, meget mere udførligt og med vægt på ting, der er svære at forstå som medicinstuderende, fx. peritoneum, bækkenregioner, m.m. Der er også flere plancher af mave-tarm + kønsorganer.

Jeg anvendte den tyske udgave af Netters anatomiske atlas. Jeg synes personligt, at det er en fordel med de korrekte latinske betegnelser fremfor de engelske afledte betegnelser med omvendt ordstilling.

Netters atlas er langt mere pædagogisk opbygget, hvorfor det er nemmere at anvende end Sobottas atlas.

Om Sobottas illustrationer er mere kunstneriske end Netters, som det er blevet sagt, skal jeg ikke gøre mig klog på…og det interesserer mig heller ikke det mindste, da jeg mener at de ihvertfald er langt mere illustrative.

Og så er der jo naturligvis PRISFORSKELLEN. Netters atlas har hidtil kostet i omegnen af ca. 750 kr., hvor hvert af de to bind i Sobottas atlas koster 725 kr.

Har man alligevel tænkt sig at erhverve Sobottas atlas vil jeg personligt anbefale, at man alligevel køber Netters atlas og bruger de resterende penge på et atlas med dissektionspræparater eller noget tilsvarende. På den måde tror jeg, at man får det mest optimale ud af de ca. 1500 kr.

Er man typen, der gerne vil have noget af det ypperste, vil jeg fremfor Sobotta anbefale hele CIBA’s atlas-serie, der hovedsageligt er baseret på Netters illustrationer.

Det er en serie bestående af ca. 13 bind i en lækker gammeldags indbinding med guldtryk. Prisen for den samlede serie er ca. 8000 kroner, men så har man også alt hvad man kan ønske sig af anatomiske illustrationer. :stuck_out_tongue:

Jeg anvendte Netters atlas (købt hos Novartis til så vidt jeg husker ca. 400(!) kr) til 3. semersters anatomi, og den levede fuldt ud op til kravene og mere til.

Den er pædagogisk opbygget, således at man på få plancher får et godt overblik over den pågældende del af legemet, hvorefter de følgende plancher går mere i detaljer.
Arterier er røde, vener blå, lymfesystemet grønt.
Muskelinsertioner og -udspring er farvet hhv. blå og røde (i modsætning til Sobotta, hvor alt er en pærevælling).
Tegningerne er klare i stregen og samtidig detaljerede (Sobotta bliver efter min mening temmelig gnidret…).

Og frem for alt - den er usædvanlig let at slå op i!
Man finder let nogle plancher, som giver et godt billede af den pågældende struktur, og det er sjældent, at man føler, at opslaget var nyttesløst pga. at strukturen f.eks. er næsten helt dækket af en anden struktur. Sidstnævnte, har jeg indtryk af, er et ret stort problem i Sobotta: sidehenvisningerne i indexet fører som oftest til ret ubrugelige billeder af det, man søgte efter.

Min læsemakker havde Sobotta, og da vi i de sidste ugers desperate spotteri inden eksamen havde knogler og atlasser med ned i spotsalen fandt vi hurtigt ud af, hvor mange fordele, der er ved Netter. Gang på gang var jeg den hurtigste til at finde et overskueligt billede af en struktur, hvor Sobotta ofte var ret hjælpeløs.
Plancherne i Netter var samtidig opbygget på en måde, så man kunne gennemgå en legemsdel ved hjælp af ganske få plancher, hvorimod man skulle bladre febrilsk frem og tilbage i Sobotta for at finde det samme.
Opbygningen i Netter minder meget om opbygningen i lærebøgerne, hvilket gør den til et fremragende hjælperedskab!

Tidligere var det sådan, at det kun var Netter, der havde de korrekte latinske termer, men nu, hvor der er kommet en ny udgave af Sobotta, burde der ikke længere være forskel her - man skal dog være opmærksom på den engelske lægelatin, hvis man alligevel køber gamle Sobotta’er brugt.

Eneste minus ved Netter er efter sigende plancherne over CNS - personligt fandt jeg dog Netter dækkende for kurset: kun, hvis man søgte at finde nogle af de obskure små hjernekerner, som beskrives i Basal Neuroanatomi, ledte man forgæves; jeg ved ikke, om Sobotta er bedre på det punkt?
Til gengæld var min læsemakker MEGET begejstret over Netters illustrationer af hjernens kar/sinus: på få sider falder alt på plads, og man kan i princippet helt skippe kapitlet i lærebogen, hvis man har kigget lidt på Netters plancher. Her falder Sobotta håbløst ved siden af…

ALT I ALT: Køb Netter!
Den koster under en tredjedel af Sobotta, man behøver ikke at tænke på, om termerne er korrekt latinske, og min læsemakker (som brugte Sobotta) ville til enhver tid have anvendt Netter fra starten, hvis hun havde opdaget dens fordele tidligere…!

Hvis man føler man har brug for et anatomi-atlas er netter sagen. Byder overordnet set på det samme som sobotta men er langt billigere.

Jeg havde oprindeligt købt de 3 “Human Anatomi” bind (FADL) med henblik på at bruge dem som atlas og supplerende læsning. Som atlas slog de ikke til, så jeg købte derefter Netter hos Novartis (på Lyngbyvej).

De 400 kr er virkeligt givet godt ud, man for meget for pengene sammenlignet med andre atlas, og jeg har endnu ikke stødt på steder hvor jeg finder atlasset mangelfuldt (4.sem. KU).

At atlasset er på tysk er både en fordel og en ulempe. At navnene er efter den korrekte latinske nomenklatur er et kæmpe plus, men hvis man aldrig blev ret stærk til tysk i folkeskolen/gymnasiet kan det godt være en smule svært at finde den rigtige planche hurtigt - dette er dog et meget lille minus efter min mening.

Min udgave af Netter (som i sin tid kostede hele 250kr hos Ciba) har nu fulgt mig gennem 12 semestre, og det imponerer mig til stadighed.

Netter var fuldt ud tilstrækkeligt til at bestå anatomi I, men lige så vigtigt, så giver det en rigtig god anatomisk forståelse og et godt overblik. Detaljeringsgraden er ikke top notch, hvilket kun er en fordel. Netter har endvidere lavet en mængde illustrationer af operative indgreb, patologi etc., som alle er virkelig veludførte og pædagogiske.

Man kan i øvrigt se mere af Frank Netters arbejde på http://www.netterimages.com

Netter er et fremragende atlas, fordi det har alle de relevante billeder og snit. Desuden er det jo halvt så dyrt som Sobotta. Det halter dog lidt med neuro-billeder, men der kan man supplere ved at låne Sobotta på biblioteket.

Netters (tyske) Atlas var den første bog jeg fik på medicinstudiet - og allerede fra første færd var jeg vild med den.

Bogen er meget pædagoisk opbygget med hele kroppen delt ind i forskellige kapitler, hver kapitel indeholder herefter en kropsdel eller et organ, set i forskellige vues, det kan være et muskel-vue, kar-vue eller nerve vue, el. lign. Dette betyder dog ikke at andre detaljer er undladt i de enkelte tegninger.

Netters største fordel som jeg ser det er den måde tegningerne er lavet på, de fremhæver de vigtigste ting forholdvis simpelt uden at negligere andre detaljer, desuden synes jeg personligt at Netter har en god evne til at få vigtige ting fremstå i tegningerne så man husker dem. Endelig er indeholder den tyske udgave den “rigtige” latinske nomenklatur modsat Netters største konkurrent - Sobotta (som dog kan fåes i en jubilæumsudgave med “korrekt” latin og samlet i et bind)

Der er dog også enkelte ulemper ved Netter, jeg synes personligt han slipper meget nemt om visse organer, her vigtigst snit af hjernen, som han kun bruger ganske få sider på. Desuden er der også mange bøger der indeholder dårlige tryk (bl.a min) som så kan giver sådan en snurrende hovedpine at kigge på i længere tid =)

Alt i alt, synes jeg som indehaver af både Sobotta og Netter at Netters tegninger generelt er suværene i forhold til Sobottas, Sobottas tegninger er ofte alt for detaljerede hvilket kan resultere i man mister overblikket, desuden kan jeg bedre lide Netters måde at tegne på - personligt er jeg ikke i tvivl om mit yndlings atlas - Netters - der får 4½ ud af 5 stjerner

Personligt vil jeg kåre Netters Atlas til Anatomi biblen. Ufatteligt godt instrument til at få styr på anatomien, han får virkelig flot frembragt de vigtigste elementer. Også selvom det er strukturer der er svære at få frembragt så det virker overskueligt, eksempeltvist Canalis inguinalis.

5 ud af 5 stjerner.

Den tyske udgave koster nu 650 kr hos Novartis. Den engelske koster 550 kr.

Det var det hele.

…Kan man få et hint til hvordan det lader sig gøre at købe gennem Novartis…??? (hvis der da ikke er nogen der står med et fint brugt eksemplar til salg…??? :0) Takker!

Vedr: Novartis: http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=1366&highlight=

Vedr. Netter vs. Sobotta: http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=1308&highlight=

Hej

Jeg vil også helt klart anbefale Netters anatomiske atlas. Fik det brugt til ca. 350 kr og det fejler absolut ingenting. Overskueligt og pædagogisk med farver så man ikke er i tvivl om hvad der er hvad.

I øvrigt fandt jeg et gammelt CNS atlas fra Netter, også brugt så det kan sagtens lade sig gøre. Både at få brugelige atlas og også til en overkommelig pris :up:

Supergodt anatomisk atlas. Gode illustrationer og lett at finne frem i. Jeg synes allikevel det er for få snitt og bilder til kraniet og dens innhold, hvor jeg var nødt til at bruke Sobotta for at få overblikket. Men til bevegapparatet og alt under ørene er dette et virkelig godt atlas.

slettet