Big data og fremtidens læger

Hej medstuderende.

Jeg sad i går og læste forskellige artikler om big data, supercomputere, IBM’s Watson og fremtidens læger, og det fik mig til at gruble lidt. Hvordan tror i at lægens rolle bliver i fremtiden? Gør teknologiens fremskridt læger mere eller mindre overflødige? Tendensen er selvfølgelige positiv, da det gavner patienterne med mere præcise diagnoser. Men hvis supercomputere overtager lægens videnskabelige funktion, vil vi måske se en langt mindre efterspørgsel af læger i fremtiden. Derfor er det ambivalent følelse jeg sidder med, som næsten nyudklækket medicinstuderende.

Artikler om emnet:

http://politiken.dk/annoncesektion/ibm/ECE2076024/nu-kan-en-supercomputer-diagnosticere-sygdomme-paa-tre-sekunder/

http://politiken.dk/annoncesektion/ibm/ECE2192845/supercomputer-bliver-laegens-erfarne-kollega/

Og der er meget mere.

Hvad mener i?

På et eller andet tidspunkt vil den teknologiske udvikling sænke efterspørgslen efter sundhedspersonale / læger specielt. Hvornår kan være svært at sige, det modvirkes jo en del af den kommende bølge af ældre borgere.

Jeg tror ikke der er mange områder som vil forblive upåvirket i det lange løb. Det er jo takket være den teknologiske udvikling at vi kan leve komfortabelt med en 37 timers arbejdsuge. På et eller andet tidspunkt, nok i dette århundrede, bliver der simpelthen enten ikke brug for at alle skal arbejde, eller også bliver flertallet i befolkningen deltidsansatte.

Men der skal nok være mere end nok at rive fat i, når vi er færdige. Hvis vi løber tør om 20-30 år må vi bare gå på tidlig pension eller finde på noget andet.

[quote=“TreOmNatten” post=84304]Det er jo takket være den teknologiske udvikling at vi kan leve komfortabelt med en 37 timers arbejdsuge. På et eller andet tidspunkt, nok i dette århundrede, bliver der simpelthen enten ikke brug for at alle skal arbejde, eller også bliver flertallet i befolkningen deltidsansatte.

Men der skal nok være mere end nok at rive fat i, når vi er færdige. Hvis vi løber tør om 20-30 år må vi bare gå på tidlig pension eller finde på noget andet.[/quote]

Nej, det er takket være den danske mentalitet, at man som læge arbejder 37 timer om ugen - på bekostning af egen faglig udvikling, erfaring og kvalitet. Jeg ser ikke den teknologiske udvikling som noget, der reducerer den samlede arbejdsbyrde - tværtom, informationsmængden vil kun blive større, idet mere teknologi betyder mere diagnostik, og patienterne vil blive mere komplekse, eftersom de med alderen får flere og mere komplicerede sygdomme. Dertil kommer selvfølgelig nye behandlingsmetoder og deres kompleksitet.