Hvilke bøger på 1. sem. kandidat KU?

Jeg har kigget på pensumlisten på academicbooks.dk og der er en pæn stak bøger de anbefaler som pensumdækkende (til over 8000 kr samlet). Normalt går jeg efter brugte bøger, men denne gang er der lidt lavvande i udbud.

Derfor, kære forumvenner, hvad har I læst efter og hvad kan jeg lade være med at købe?

På forhånd tak
Mignon

Her er listen fra academicbooks.dk:

  • Basisbog i medicin og kirurgi, Torben Schroeder m.fl. 5. udgave, STUDIEPRIS: 828,00 DKK
  • Procedurebogen, Lars Konge, 1. udgave, STUDIEPRIS: 229,00 DKK
  • Klinikbogen. Kim Bartholdy, 1. udgave, STUDIEPRIS: 289,00 DKK
  • Klinisk ultralydskanning, Flemming Jensen, 1. udgave, STUDIEPRIS: 400,00 DKK
  • Medicinsk kommunikation, Kaj Sparle Christensen m.fl., 1. udgave, STUDIEPRIS: 289,00 DKK
  • Medicinsk kompendium, Stig Haunsø et. al, 18. udgave, STUDIEPRIS: 3.395,00 DKK
  • Subjektivt & Objektivt, Søren Brostrøm et al., 3. udgave, STUDIEPRIS: 321,00 DKK
  • Thoraxkirurgi, Peter Kildeberg Paulsen et. al, 2. udgave, STUDIEPRIS: 424,00 DKK
  • Lærebog i medicin (M-bog), Bo Baslund et al, 1. udgave, STUDIEPRIS: 975,00 DKK
  • Kirurgi (K-bog), Arne Borgwardt et al, 1. udgave, STUDIEPRIS: 975,00 DKK
  • Robbins Basic Pathology, Vinay Kumar et al, 9. udgave, STUDIEPRIS: 469,00 DKK
  • Basisbog i diagnostiske fag, Henrik S. Thomsen m.fl., 1. udgave, STUDIEPRIS: 399,00 DKK

For at være helt ærlig, så kan du lade være med at købe stort set hele stakken. Eksamen på 1. semester kandidat er en praktisk eksamen i journaloptagelse på en patient. Din eksaminator og censor vil være fra de 2 afdelinger, som du har haft dine kliniske ophold på i løbet af semesteret. Målet for eksamen er ikke at du skal kunne alt muligt teoretisk, men mere at du kan kommunikere med patienten, samt demonstrere at du kan de kliniske færdigheder det kræves, for at kunne lave en god objektiv undersøgelse. De kan godt spørge ind til teori, men her vil de spørge ind til ting som du burde vide efter 6 uger på den givne afdeling. Jeg læste nærmest intet under semesteret, men sørgede for at være på afdelingen hver dag (ikke alle gør dette) og være aktiv. Så kan du mere end rigeligt til at bestå eksamen. Jeg lånte bogen subjektivt & objektivt 2 uger før eksamen, og læste lidt i denne for samvittighedens skyld. Vi var 3 på min afdeling som nærmest ikke havde læst, og vi fik alle 10. Så nyd du dit kliniske ophold, vær aktiv og spar pengene til bøger til næste semester.

PS. Hvis du gerne vil læse lidt på semesteret, kan du købe Basisbogen. Den er meget kort og præcis og uden ret mange detaljer. Den kan også anvendes på 2. semester kandidat som supplement til andre bøger eller lægehåndbogen.

Mange tak for et hurtigt svar! :slight_smile:

Jeg er glad for, at du siger, at du læste Subjektivt og objektivt for samvittighedens skyld. For til trods for, at det efter sigende er en glimrende bog, behøver man ikke at nærme sig en bog på det semester.

Som sagt er det journaloptagelse og kommunikationen med patienten. OG man skal også kunne lægge en foreløbig plan for patienten, dvs. hvilke undersøgelser man ønsker udført som f.eks. MR-skanning af dit og dat og blodprøver med levertal eller what ever.

Og en ting har jeg lært mig på dette semester - lægerne siger sjældent nej hvis man har lyst til at prøve noget! B)