Medicin en mulighed?

Hej jeg står pt i en ret irriterende situation. Jeg er startet på hf, grunden til dette er at jeg gerne vil læse medicin, da jeg synes det er det eneste spændende emne. Men har bare en del problemer med matematikken, som selvfølgelig er det fag som adskiller buggene fra fårene - og som nærmest er kriteriet for at få en uddannelse på universitetet. Jeg suger alt matematik til mig som jeg kan, og får så meget hjælp som nu engang er muligt. Er der nogen sandsynlighed for at komme igennem kvote 2? Jeg mener lad os sige jeg får rigtig gode karakterer i alle andre fag, men matematikken bare hænger. Er dem som bedømmer det humane eller er de bare robotter? :slight_smile:

  • Undskyld hvis spørgsmålet kommer 100 gange.

Hej :wink:
Jeg tror jeg ville prøve at score en ordenlig karakter i matematik på C niveau i 1. hf.
Efter du et blevet student kan du så supplere matematik C-A og de karakterer du så får her, vil ikke have nogen indflydelse på dit gennemsnit fra hf :slight_smile:
Matematik på C er til at overskue (der er ikke så meget pensum) og til at planlægge sig ud af. Så det burde være muligt at få 10, hvis du øver, træner og forbereder dig til både mundtlig og skriftlig eksamen.

Kvote 2 er altid svært! Og ikke noget jeg vil satse på.
På KU har du ingen chance uden anden relevant uddannelse, relevant (frivilligt) arbejde mm… Og hvad jeg ved indgår der rimelig meget matematik i optagelsesprøven på SDU… Og hvis du søger på AAU og AU vil de lægge vægt på karaktererne i de fag der er adgangskrav - altså stor vægt på matematik. Kvote 2 er helt sikkert noget jeg ville prøve at undgå, hvis det kan lade sig gøre for dig at få et snit omkring 11 fra hf, og så supplere efterfølgende.
Held og lykke!

Det skader da aldrig at forsøge kvote 2! Især ikke på SDU.

Det er matematiske elementer il MCQ prøven, men det er primært fokuseret på en logiske tankegang og ikke om man kan finde ud af at bruge formler for regressionsmodeller.

Hvis du kan skaffe snittet er det jo fint. Men at afskrive kvote 2 fra start af er ærgerligt. Især taget i betragtning af at fokus fra de forskellige universiteter til deres kvote 2 optag er meget forskelligt.

Ja du har nok ret, altså hvis jeg får 10-12 i matematik på C-niveau også tager suppleringsfag efterfølgende, så ændres det gymnasiale snit sig vel ikke? Men de kan vel se hvis jeg har fået 02 på B og A ? :slight_smile:

  • Hvor meget matematik er der på med. studiet ? :slight_smile:

Nej for søren da, man skal aldrig afskrive kvote 2 fuldstændigt! :wink: men kan man komme ind på kvote 1, er det jo en del lettere end kvote 2 - men det kræver jo et gennemsnit der ligger på ca. 11!
Dit endelige gennemsnit fra gymnasiet kan aldrig ændres - så hvis det er højt nok er der ingen problemer. Suppleringsfag skal bare være bestået, med hvilken karakter kigger de ikke på i kvote 1 :slight_smile:

Starter først selv på studiet til februar, men snakkede med nogle studerende fra KU, som sagde at der ikke er særlig meget matematik på studiet… Men alt er jo relativt :stuck_out_tongue: