Modul 2 SDU prioritering af 1000 sider?

Hej venner,

I morgen begynder jeg på modul 2, på SDU. Jeg har fået, at vide fra Jer herinde og ældre studerende generelt, at det er på modul 2 lægestudiet for alvor begynder.

Jeg har allerede læst læseplanen igennem samt kigget alle de tidligere eksamenssæt igennem. Det der bekymre mig i forhold til at modul 1 er, at på modul 2 er der over dobbelt så meget læsestof (over 1000 sider, på 2 måneder!).

Derudover ligner de tidligere eksamenssæt på modul 2 heller ikke hinanden ret meget, i forhold til modul 1’s eksamenssæt. som lignede hinanden rigtig meget. Hvordan prioriterede i modul 2 til sammenligning med modul 1? Min taktik er, at følge læseplanen og ikke kun læse det forbedredende stof, men også det supplerende stof forelæserne har skrevet på. Derudover vil jeg i høj grad fokuserer på tidligere eksamenssæt, men kan det egentlig svarer sig, når de ser så forskellige ud. Jeg vil gerne dykke ned i læsestoffet, men jeg kommer til at havne i tidsnød, Vil i mene, at tiden bruges mest konstruktivt på, at lave de tidligere eksamenssæt på modul 2 og så vil man klare sig godt til den skriftlige eksamen på modul 2?

Modul 2 virker lidt uoverskueligt, har nogle af Jer ældre studerende nogle gode tips til modul 2 og læse-tunge moduler generelt? I må have bestået modul 2, de fleste af Jer, så hvad er Jeres magiske tricks eller strategi. Er min metode som jeg fik mest ud af på modul 1 med, at fokusere mest af alt på de tidligere eksamenssæt en god idé, når eksamenssættene ser så forskellige ud?

Jeg håber i kan hjælpe en medstuderende i nød med, at få ro i sindet, for jeg må indrømme, at det ser meget omfattende ud på modul 2. Hvordan skal jeg gribe det an? Man kan vel aldrig gå helt galt i byen med, at fokusere på tidligere eksamenssæt på modul 2 eller hvad?
Lige til sidst, så skal jeg også op for første gang i stetoskopi, er der nogle der ligger inde med nogle gode mikroskopi billeder fra modul 2 eller på det niveau? :sick:

Først og fremmest vil jeg anbefale at du koncentrerer dig om holdtimeopgaverne. Kig dem igennem på forhånd, lav dem evt. med læsemakker. Ikke dermed sagt at du bør lave alle opgaver på forhånd, men jeg har personligt fået meget ud af at gå til timen med en ide om hvor mine svaghed er, hvad jeg har styr på og hvad jeg skal bruge ekstra kræfter på :slight_smile:

Derudover sørgede jeg for bare undervejs på modulet at ha’ et generelt overblik og forståelse for stoffet, og så til eksamenslæsningen dykke ned i emnerne enkeltvist for at få styr på detaljerne.

For at man ikke skal køre død i studiet allerede, ville jeg nok ikke bruge 20timer dagligt på læsning undervejs, men følge overordnet med og så 2uger før eksamen repetere. Man kan alligevel ikke få samtlige detaljer med fra start.

Og ja, eksamenssæt er altid guld værd at øve, så gør endelig det. Dette plejer jeg dog først at gøre kort før eksamen, for ikke at få grå hår over alt det jeg ikke kan før jeg er ved vejs ende :wink:

Med hensyn til histologi ligger der nogle gode, meget brugbare billeder på medicinerboxen.

Guld til histologi:

http://anat-microscopy.ana.au.dk/

Ellers:

2000 sider på to måneder er små 30-35 sider dagligt. Jeg er ikke en hurtig læser, men kan gnaske mig igennem 10 siders tør anatomi på cirka en time, så spred læsningen ud således at du bruger måske 3 timer dagligt på det - så burde der også være tid til opgaverne!

Istedet for at fokuserer på hele modulet på en gang, så burde du hellere tage en dag af gangen (eller en uge). Du får stress af det andet.
Jeg ved godt, at du skal op i det hele til sidst, men x tusinde andre studerende har før hen klaret denne eksamen eller det der var værre, så det er bestemt ikke umuligt eller i nærheden af at være det. Sørg for at være med i læsningen, mød op til holdtimerne og få taget nogle noter og evt. gå til forelæsningerne, så burde du være dækket rigtig godt ind!

Tag til holdtimer.
Så vidt jeg husker blev mange af de samme emner belyst i 3 bøger, ECB er rimelig let læst, Geneser skriver på sin egen måde, hvis man kan lide det, så er det fint, men meget med hormoner etc. er ikke pensum. Så der er mange sider man kan skippe der, kig i Studyguiden, find siderne og kapitlerne frem og se hvilke bøger der dækker hvad :slight_smile:
Så:
Læs pensum 1 gang, kig på slides, gamle eksamenssæt og mikroskopi(og eller slides).

Btw lavede jeg selv nogle Histologi slides/billeder med gennemgang af alle præparater til modul 2(5, 6 og 7). Ligger her: http://peecee.dk/upload/view/407553

Pøj pøj.

Helt enig med Katrine, Jens og siz.

Fokusér på holdtimerne og sørg for ikke at komme bagud i dem. Har du forstået og løst dem, så har du også forstået det der står i bøgerne, og du bør kunne løse de fleste eller alle eksamensopgaver. Hvis du ikke har tid tilovers er det altså alt andet lige holdtimerne som giver det største udbytte. Men hvis du er disciplineret og ikke engagerer dig i alt for meget ved siden af, så får du også fint tid til at læse pensum.

Ang histologi - brug Siz’ slides. De florerer også på medicinerboksen, og de er guld værd! Der er rigtigt mange inklusive mig selv som næsten har brugt lige så lang tid foran dem, som foran mikroskopet. Præparaterne er af svingende kvalitet, så jeg havde som regel min laptop ved siden af og fulgte med i hans slides, når vi havde histologiholdtime.