Skifte fra medicin til odontologi

Hej

Jeg går du på 4.semester, men overvejer stærkt et studieskift fra medicin til odontologi. Er der nogen som har erfaringer og vil dele ud med dette? :dry:

Følger lige med her. Går du på KU?

Ja det er KU :slight_smile:

Må jeg spørge, hvorfor du vil skifte? Jeg står nemlig i netop den omvendte situation og er derfor nysgerrige eftersom jeg selv har været meget tvivl… :slight_smile:

Jeg går pt på odontologi på 5. semester, og har fået et meget pludseligt tilbud om optagelse på medicin på SDU fra vinter 16, som jeg har valgt at tage imod med håb om at kunne overflyttes til KU hurtigst muligt. Man kan ikke længere overflyttes fra odont til med, men skal søge om alm optagelse på studierne for så derefter at få merit for alle de fag, du har haft.

Hej sk94,

Jeg sender dig lige en PB fordi jeg også har et par spørgsmål til din uddannelse, men svarer selvfølgelig også her (bare lidt kortere) så tråden holdes igang.

For mig at se er der to meget store ulemper ved lægefaget sammenlignet med tandlægefaget:

  1. Arbejdtiderne
    I mange specialer arbejder man rigtig rigtig mange timer som læge. Det er ikke et valg, men en forudsætning.

  2. Travlheden
    Det er ikke blot et rygte at der er travlt på landets sygehuse. Læger og sygeplejersker har meget travlt og det er ikke ualmindeligt at høre nye læger beslutte at de ikke vil arbejde på almindelige sygehuse og i stedet foretrækker almen praksis, psykiatri eller forskning - simpelthen fordi der er for travlt på afdelingerne.

De to ovenstående ting hænger selvfølgelig lidt sammen, men det er sådan tingene er og hvis man ikke har noget imod de ting er det selvfølgelig super, men jeg mener at man bør overveje de aspekter grundigt inden man starter på medicin.
Når det så er sagt er der selvfølgelig også rigtig mange fordele ved medicin og lægejobbet er på mange måder meget givende. Det skal man jo også huske :slight_smile:

Venligst
KirurgenmedK.

Hvis du stadig er bruger herinde er jeg nysgerrig på: - Hvordan gik det?
Jeg overvejer lige nu kraftigt at skifte fra odontologi til medicin. Jeg kan godt lide at odontologi er så konkret og at man kan se, at man løser en opgave med det samme.

Samtidig er jeg et meget tænkende menneske og er bange for at odontologi bliver for mekanisk og rutinepræget. Jeg mener: Du tjekker tænderne, du finder noget der skal fikses, du fikser det. Måske ikke så meget tankevirksomhed.

Jeg overvejer meget at læse medicin for at åbne større interllektuel tilfredsstillelse, samt mere udfordring og variation og at føle, at man udretter noget mere “vigtigt”.

Samtidig er jeg bange for at blive stresset. Jeg er meget perfektionistisk og vil gerne være god til det, jeg laver. Derfor har jeg brug for virkelig at have fri, når jeg har fri.

Så hvordan gik skiftet? Og er lægegerningen/medicinstudiet for stressende?

Jeg skrev lidt med sk94 efter denne tråds og mener at huske at hun holdt sig på odontologistudiet trods mange overvejelser.
Hvis det ikke stadig er tilfældet er jeg sikker på at @sk94 gerne vil byde ind :slight_smile:

De bedste hilsner
KmK

1 Synes om

Jeg sidder i samme dilemma. Kender i nogen jeg kan kontakte og spørge til råds?

1 Synes om