Spørgsmål om elektrofysiologi

Eksamenspørgsmål hvori derstår

Angiv om nedenstående udsagn er sande eller falske
Aktivering af Beta-adrenerge receptorer i myocytter fra SA-knuden øger deres:

  1. Natrium permeabilitet
  2. Kalium permabilitet
  3. Calcium permabilitet

Når man kigger på myocytten fra SA-knuden og ser hvordan den intracellulære kaskade med aktivering af beta-adrenerge receptor fungere, så vil jeg mene at den åbner for influx af Na og Ca… Men jeg forstår ikke hvorfor den skulle øge Kalium? Det gør sympatisk vel ikke? Ifølge rettevejledningen er de alle sande, men jeg vil dog sige at det er Sandt, Falsk, Sandt… Er der noget jeg overser?

1 Synes om

Cellerne skal vel repolarisere hurtigt igen hvorfor kalium permabiliteten også skal/bliver øget?
Et forsigtigt gæt. :smile:

Det var også min egen tanke, men jeg begyndte at tvivle på det.

Hvad med den her? Jeg tror jeg forstår det dem overordnet, men 5) ville jeg have sagt faldt, men svaret er sandt? Har du et bud?

Hvad er L-type calcium kanalers funktion? Og hvorfor ville det så give mening at udsagnet er sandt?

1 Synes om

L-type Ca driver fase 0 i SA/AV og fase 2 i øvrige myocytter, de er spændningsafhængige.

Det ved jeg ikke, derfor jeg spørger. Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være sandt. Jeg vil mene at inaktivering af disse i ventrikel myocyt vil forkorte QT

Jeg ser det som at de medfører influx af calcium. Hvis de er åbentstående længere, ved langsom inaktivering, vil det vel holde cellens repolarisering længere? Da calcium influx således er øget.
Igen, et forsigtigt bud.

Enig. Nu er det lidt tid siden jeg havde det her, men jeg mener, at forklaringen lyder på, at jo længere vi har L-type Ca-kanaler åbne, jo længere tid vil der går før vi rammer et membranpotentiale, hvor der igen kan ske et nyt aktionspotentiale. Derfor forlænget QT.

1 Synes om

L-type calciumkanaler er spændingsstyrede calcium kanaler, som åbner ved depolarisering hvorved calcium strømmer ind myocytterne. Dette øger kontraktionen. Når calcium så skal pumpes væk tilbage i SR sker det vha SERCA. Og så er der en SOC/store opstartes receptor Channel, som åbner når calcium er lavt inteacellulrt (så vidt jeg husker)?

1 Synes om

Tak for svaret. Mit svar var dog ment som at få trådstarter til at reflektere over hvorfor det kunne være :smile:

1 Synes om