Usmle

@Oldmunk

Ja, det var en misforståelse. Troede du mente amerikanske statsborgere der tog til Island for at arbejde.

Ville der være en fidus i, at tage et eller 2 niveauer af USMLE, få statsborgerskab og derved fortsætte op af rangstigen som statsborger? (er udmærket klar over at proceduren til at opnå statsborgerskab ofte kan være lang - men hvis det nu gik stærkt alligevel)

Så ville kravene for mere eftertragtede residencies være lavere - ikke sandt?

@Niemann.

Jeg er selv nybagt cand.med. og har de sidste par år udtænkt at gennemføre USMLE. Du angiver forberedelsestiden til ca. 2-3 mdr. pr. eksamen. Det er vanskeligt at give et bud på tiden uden kendskab til forudsætningerne. First Aid foreslår 6 mdr til Step 1.

Personligt ser jeg cellebellen og basal fysiologi/patologi som den store hurdle, da den ligger år tilbage. Planen er at samle study material under turnus, afklare styrker/svagheder og sætte 1 år af efter turnus til fuldtidslæsning til Step 1-3. Evt. supplere med et eller to kliniske ophold hos min lægefamilie i US.

Jeg vil gerne høre din erfaring vedr. study material (Kaplan series, MCQs, diverse reviews) og strategi.

@UberAli, der er ingen grund til at komplicere tingene unødigt - forudsætningerne er blot, at du har haft fagene, om du fik 2 eller 12 er sådan set ligegyldigt.

Den mængde tid, jeg angiver per step, kan du sagtens regne med. Forberedelsen til USMLE er ikke kun terpning, men først og fremmest at lære at tænke på en helt ny måde, hvor du applicerer alting i en klinisk problemstilling. Det er tidskrævende - at terpe anatomi, patologi, farmakologi kan du i forvejen.

Kort fortalt anbefaler jeg én gennemlæsning af Kaplan Lecture notes + video, derefter kun First Aid. Det vigtigste element er at øve spørgsmål fra fx usmleworld.com, kaplanmedical.com, usmlerx.com etc.

For yderligere info -> tjek step 1 forummet på www.prep4usmle.com

NB! Hvis du ikke har status som amerikansk statsborger/permanent resident, kan du lige så godt droppe USA, hvis du ikke er kvalificeret (USMLE step1+2ck+2cs) og har ansøgt per 1. september i år. Fra 2014 bliver der nemlig uddannet et par tusinde ekstra læger i USA. Derved får de brug for at importere færre læger.

Tak for informationen.

“NB! Hvis du ikke har status som amerikansk statsborger/permanent resident, kan du lige så godt droppe USA, hvis du ikke er kvalificeret (USMLE step1+2ck+2cs) og har ansøgt per 1. september i år. Fra 2014 bliver der nemlig uddannet et par tusinde ekstra læger i USA. Derved får de brug for at importere færre læger.”

Lad os nu se. :slight_smile: De gyldne tider i 90erne for de amerikanske læger er for længest ovre. Folk har ikke råd til at betale udgifter til healthcare og lægerne har ikke råd til at sænke prisen på deres ydelse, dels grundet dyre forsikringer. PPACA har blot været en bjørnetjeneste for folk. Healthcare business gennem årene er blevet relativt mindre attraktivt for amerikanere - og at de med deres optagelses system beskytter mod konkurrence/løn nedgang og bevare amerikanske læger i systemet. At med. schools øger deres klassekvoter er ikke indikation for at det er umuligt at få arbejde. Den dygtigste/smarteste vinder altid.

Jeg har min info fra nogle amerikanske læger, jeg kender. At “den dygtigste/smarteste” altid vinder er dog en sandhed med modifikationer; har du to lige dygtige kandidater, den ene udlænding og den anden amerikaner, til det samme job, vil jobbet uden undtagelse altid gå til amerikaneren. Man skal med andre ord være væsentligt bedre end sine konkurrenter for at komme i betragtning.

Desuden har mange hospitaler en politik om, at de ikke ønsker udenlandske ansøgere - blandt et af flere faktorer, der ekskluderer dig fra at søge visse steder.

Er der nogen der har nogle yderligere informationer om dette emne? (Er det stadig muligt osv.?)

Jeg har nemlig altid haft to store drømme: At flytte til USA og at blive læge… Det lader til at jeg vha. dette USMLE kan opfylde mine drømme :slight_smile:

  • Jeg begynder dog først på medicinstudiet i år. Kan man begynde at tage USMLE, før man er færdig på studiet?