Vikariat på Fælles Akut modtagelse

Hej allesammen…Jeg håber en af jer kan hjælpe:

Jeg er en studmed på 10sem, som har fået et vikariat på 5 mdr på en akutafdeling med både medicinske og kirurgiske akutte sager…Jeg skal starte om ca. 4 mdr, men jeg føler ikke, at jeg er helt rustet til det.Har ikke haft et vikariat førhen…selvom jeg har gå på mod, men er bange for at jeg simpelthen ikke véd nok…Vil derfor høre om I kan anbefale noget relevant litteratur som jeg kan kigge på inden jeg tager afsted. Jeg har selv følgende bøger i tankerne:

Akutte medicinske + akutte kirugiske tilstande + Akut patient-bogen

Jeg håber, at nogen kan give gode råd, da jeg faktisk frygter at jeg får en dårlig start på akutafdelingen.

Hej den nervøse og [snart ] lægevikar
Slap dog af! ingen grund til at blive bange. Al begyndelse er svær! på AMA er der mega travlhed 7/24 så bedre sørge for at få adgang til instruks på afdelingen inden du påbegynder jobbet . Din viden fra 7 , 8 og 9. sem. skulle være nok til at kunne klare og finde uf af det. Der er ikke så store Forventninger til stud.med’ere i vikar jobs. Bare du har masser af gå på mod , og du viser engagement i dine opgaver er det der tæller mest.
Der går ikke mange uger før du bliver positivt overraskede over hvor meget du kan klare som “miniLÆGE”
Hvor i landet har du fået vikariat? Store hospitaler har tendens til at miste tålmodigheden :frowning:

Held og Lykke !

Jim

Hvordan fandt du jobbet?

Held og lykke :slight_smile:

Jeg brugte denne brug på 12 sem, og dens viden har tjent mig godt siden

Last Minute Emergency Medicine: A Concise Review for the Specialty Boards
ISBN-10: 0071459626
ISBN-13: 978-0071459624

mvh
svend

hej igen,

Tak for jeres svar…

Jim: Jeg er også sikker på, at det nok skal gå og at alt kræver at man bare kaster sig i det. Men havde fortvivlelse´. Men jeg tror at det er gët op for mig, at jeg ikke har så meget at miste end bare at gøre det så godt jeg kan.
Jeg har iøvrigt fået vikariatet i Herning = in the middle of nothing =)

Melker: Jeg skrev faktisk bare til afdelingen uden en forudgående annonce.

gundestrup: Tak for rådet, jeg regner med at kunne investere i den. Den har fået gode reviews.

Jeg kan også berolige dig med, at der ikke er de store krav til dig som lægevikar. På FAM vil dit arbejde mest bestå i journaloptag (du vil typisk have en bagvagt som ser patienten inden 1 time og lægger plan). Udover journaloptaget vil der være forskellige ad hoc opgaver, eksempelvis at indlægge smertestillende medicin, ordinere antibiotika osv. Alt dette lærer du hurtigt i løbet af de første 2 uger, og ellers spørger du jo bare.

Fra tid til anden vil du stå med akutte patienter, typisk de der bliver indbragt via Falck. Her mener jeg at du skal stole på din mavefornemmelse mht. hvornår du er ude på for dybt vand og har brug for en bagvagt - de plejer 9/10 gange at være gode til at komme forbi og hjælpe dig.

Jeg vil anbefale dig at læse på den basale akutte behandling af den hæmodynamisk ustabile pt (helt lavpraktisk: hvad gør du, og hvornår), samt bestemt gøre dig nogle tanker om den hypoglukæmiske pt (det er to typer akutte pt. som jeg selv har stået med mest).

jeg vile nu mene at kende basal tilgang til akutte patienter: ABCDE
Og hvad sidde punkter indeholder er vigtigt.

Hvor luftvejen er rimelig kritisk (hvis ikke det kritiske A-Airway)

Hjertestop, skal også bare sidde skabet. inkl doser.
Asthma, også vigtig.

Ang. arbejde i FAM, det kommer helt an på hvor du er, lidt mere perifert, vil du kunne resikerer at der kun er stud.med. i vagt, eller den ene er stud.med. men den anden er KBU/før KBU læge.

/SG