12. semester på 1 år

Hejsa
Jeg har besluttet mig for at dele 12 semester op i 2 og tage det på et år, for at få mere tid til familien.
Er i tvivl om hvordan det er smartest at dele semesteret op, hvilke fag jeg skal tage først og hvilke sidst.
Nogen der har erfaring med det?

Hvilket universitet?

1 Synes om

Århus universitet, gammel studie ordning :slight_smile:

Hej

Jeg vil klart anbefale at tage intern medicin først. Du får rigtig meget af kirurgien serveret ved at læse medicin først.
Om man så skal tage pædiatri på samme semester som medicin eller kirurgi er lidt op til dig. Fordelen ved at tage den først sammen med intern medicin er at en stor del af pædiatri pensum er ret let tilgængeligt når man har den interne medicin frisk i hukommelsen.
Fordelen ved at tage den det sidste halve år sammen med kirurgien er at man kan skubbe pædiatri timerne til dette meget mindre belastede semester.

Uanset at man deler det op så er intern medicin bare læsetungt.

De fleste læser ikke fagene samtidigt - men læser først og kun intern medicin indtil denne eksamen (30 april/november) Og starter først herefter op på kirurgien (og det kan nemt nåes på de 4-5 uger)
Dvs gevinsten ved at dele fagene op på 2 semestre er primært at man ikke skal gå til kirurgi (og pædiatri) undervisning mens man læser intern medicin og at man får meget lang sommer eller vinterferie.

God fornøjelse - og glæd dig til du kommer ud på den anden side :slight_smile:

/Siem