2. semester gode ressourcer

Hej

Jeg starter på 2. semester i september på AU. Jeg begyndte at undersøge, hvad der ville være gode ressourcer at bruge. Der er bevægeapparatet, HHIO og en atlas, som jeg hørte er dem man primært bruger. Atlas overvejer at købe på fransk (med latinske betegnelser).

Jeg overvejer at købe skeletmodel med muskelmarkering og led, men jeg synes det er lidt svært at vurdere hvad for nogle er gode. Her er to links, som ser ret gode ude, men nogle findes meeeeget dyrere. Så er det selvfølgelig lidt tvivlvækkende, om de billigere passer med anatomi:

https://www.tectake.dk/anatomisk-skelet-med-markering-af-muskler-401755

Er der nogle, der måske kan anbefale nogle specifikke? Og udover det nogle links eller apps? Jeg tænker jeg så en eller anden link fra det kongelige bibliotek, men kan ikke længere finde den..

Tusind tak på forhånd for hjælpen

Jeg var glad for netters atlas på tysk, der nemlig også havde de latinske betegnelser. Derudover var kompendierne det eneste jeg brugte. Skelet og andre præparater kan man bruge alt det man vil på tørsalen på uni. :))

Complete anatomy + kompendiet, og brug dem religiøst. Complete anatomy koster lidt men du kan altid splitte med nogle andre, det er virkelig nice ift. at få en fornemmelse af de forskellige lag og er generelt sjovere at bruge end de tunge atlas.
Kompendierne til bevæge apparatet og HHIO er super til at få overblikket, og klart at foretrække i starten af semesteret. De store bøger er meget nemmere at læse i efter du har overblikket, og jeg brugte dem først under eksamensoplæsningen, hvor det ikke længere føles så volapykket at læse i.

Jeg købte også Netters atlas på tysk, det har jeg været rigtig glad for:) Her er et link til fagsiden for medicin: Fagside for Medicin, under anatomiske atlas kan du se de forskellige atlas du kan få gennem biblioteket. Jeg brugte selv Visible Body på min iPad i starten til bevægeapparatet. Den er ikke helt lige så god som Complete anatomy, men til gengæld er den gratis:) Jeg kan også virkelig anbefale “Human anatomy: color atlas and textbook”, som forberedelse til dissektion og spotprøve. Den har billeder af rigtige præparater, hvilket hjælper meget til at genkende strukturer i virkeligheden. Den kan du også finde på fagsiden. Jeg købte ikke et skelet, og syntes det var fint med knoglekassen og skeletterne i tørsalen. Sørg i hvert fald for stadig at få en knoglekasse, hvis du køber et skelet. Det er sygt rart at kunne se på knoglerne hver for sig. Jeg brugte ikke kompendierne så meget, bare de rigtige bøger. Men de er nice til huskeregler, så hvis du har plads i budgettet, ville jeg også købe dem.