4 eksamensførsøg?

Går det at få et 4 eksamensførsøg hvis man kommer med den rigtige begrundelse? Hvordan skal man formulere sig? Tips?

Jeg ved at der er strammet meget op på 4. eksamensforsøg. Da jeg sad i studienævnet ved SDU var det ikke sjældent at der ikke forlå en ordentlig grund til et 4. eksamensforsøg, hvorfor afslag blev givet.

I MOK kan man læse ref. fra MSR møder og der ses det at der også ofte gives afslag på 4. eksamensforsøg, hvilket underbygger min forestilling om at det i dag mere er undtagelsen end reglen at man får et 4. eksamensforsøg.

Der er ingen rigtig begrundelse og al sygdom i familien og anden nød og elendighed skal dokumeteres. Uanset hvad - så er det en sag du skal have dine lokale studievejl. med på og ikke noget jeg tror forummet her kan hjælpe med. Jeg vil også synes det er forkert at give “råd” om den slags. Det er dog min personlige holdning.

[color=red]Opdatering : Kan du ikke angive en gyldig email adresse i din profil?[/color]

Det være sagt, så kan det faktisk godt lade sig gøre… Jeg har live være oppe til anatomi for 4. gang (og bestod!!!)

Den besked jeg fik fra studievejlederne var, at de i høj grad går op i, om man kan lægge en plan for hvordan man kommer gennem den eksamen man hænger på, og ikke helt så meget på baggrunden for, hvorfor man er dumpet 3 gange. Det være sagt, så er det dog altid en god ide at snakke med studievejlederne, studenterrådgivningen, undervisere og alt andet man kan få fat på. Snak evt også med studienævnet for at høre, hvad de forventer af en ansøgning… Det er bestemt ikke umuligt, men heller ikke let…

Held og lykke med ansøgningen!

-Hauge

Tack før den respons…er nermest så bange bli udskreven fra studiet at jeg er igang med at undersøge andre muligheder i Norge og Sverige…de på Panum gør ju en helt paranoid at dumpe og hvis man gør det virker det ju meget svært få dispensation.Har ikke klart før mig hvordan de i studienævnet bedømmer hvis man skal få et 4 førsøg eller ej…Finns inga regler virker det som…

Jeg kender desværre ikke noget til reglerne på Panum, men som sagt lidt til forholdene fra SDU, og det er ikke en sjov situation at stå i - det bedste råd må være at snakke med jeres studievejledere/faglige vejledere - de ved en masse om den slags ting, og vil også gerne hjælpe med at kigge på ansøgningen osv. Jeg var super glad for vores vejledere på SDU da jeg var på den…

-Hauge

Hej Simon70.

Ved fjerde eksamensforsøg er det en god idé at være tidligt ude. Altså, kontakt din studievejleder så snart du har brugt dit tredje forsøg. Gerne før du har fået at vide om du har bestået eller ej!
Studievejlederen vil hjælpe dig med at finde ud af hvad der er relevant at skrive i ansøgningen, og han/hun gennemlæser gerne ansøgningen før du afleverer den.
Jeg har selv siddet i din situation og kender også en anden der har fået dispensation til fjerde forsøg, så der er håb forude!! :slight_smile:
Man skal selvfølgeligt have gode grunde: måske fik du en dårlig studiestart fordi du ikke kunne finde et sted at bo, måske var du syg (så skal du have en lægeerklæring), måske har du børn, osv…
De er rigtig flinke i Panums studievejledning, så skynd dig derhen!

Jeg synes forøvrigt det er ganske arrogant og ret helligt at sige at det er forkert at give gode råd om dispensations ansøgninger.

Mvh.

MeGe

ja,det var virkelig sådan at min studiestart ej var så god (flyttat mange ganger osv)…plus at jeg ej får SU og har lest og arbejdet hele tiden…Plus at familjen varit syg og en har døtt…Håper det er førklaring god nok…Har bestillt tdi til studievejleder men det er godt at få drøfte dette emne med andre stud med også…Det er ju faktiskt ej alle der består hele tiden.

Jeg er ikke studievejleder, men sørg for at kunne dokumentere så meget som muligt. Hvilke forhold der har forhindret dig i at bestå og en realistisk plan for hvordan/hvornår du vil bestå næste gang.

tack før ennu et godt råd! Hør gerne andres erfaringer i denne situation.

Simon70: Må jeg spørge hvilken eksamen det helt konkret drejer sig om? Det er helt klart mit indtryk fra at læse studienævnets mødereferater i MOK, at det er noget lettere at få dispensationer når man er kommet et stykke ind i studiet, mens der gives mange afslag på ekstra eksamensforsøg og tidsfristforlængelser på 1. og 2. semester.

/JP

Hvordan afgør studienævnet egentlig sådanne dispensationsansøgninger?
Der sidder så vidt jeg er orienteret 10 personer (5 undervisere og 5 studerende). Stemmer de om det eller hvad?

Formelt set tror jeg det er en afstemning, men jeg tror de snakker det godt igennem før de træffer en beslutning. Det er vist ikke sådan at man ubetinget kan regne med de studerendes støtte eller noget - det er om at have sine begrundelser i orden sammen med en god plan til at komme videre på studiet. Men jeg tror sjældent at der er den helt store uenighed i studienævnet omkring dispensationssager…

Jeg havde i øvrigt stor hjælp af et par venner, der har siddet i forskellige studienævn - godt nok på andre studier, men alligevel havde de da lidt erfaringer i, hvad studienævnet kigger på, så det kan måske også være en ide, hvis man kender nogen.

-Hauge

det er 4 semester…

Til Hauge: hvad kigger de så på i studienaevnet??

Den besked jeg fik fra de faglige vejledere, var at de kigger meget på, om man har en plan for, hvordan man kommer over de problemer man har haft - altså om man kan overbevise dem om, at man består 4. gang. Selvfølgelig skal man komme med baggrunden for at man er dumpet tre gange, men det er ikke de vigtigste - omend man ikke skal skrive, at det er fordi man har været en doven hund, der ikke har lavet dagens gode gerning…

Hvis man kan lægge en god plan, og viser en villighed til at søge den hjælp der er nødvendig for at komme videre, betyder det meget for deres indstilling.

Sådan er det i hvert falt på SDU, det er dog muligt at forholdene er anderledes på Panum… Der er formentlig lidt forskellige retningslinier på de forskellige fakulteter, da de alle for et par år siden strammede gevaldigt på på reglerne for dispensationer. Det tæller dog også med (tror jeg) at du faktisk er et stykke henne i studiet - du har vist at du godt kan, og at dette blot er et enkelt fag du døjer med - det tæller formentlig også…

Jeg håber det kan hjælpe og at dispensationen går igennem!

-Hauge

Det var ikke min hensigt…

Jeg frygtede bare der ville komme underlødige råd…

Det er der vel ingen af os der kunne finde på i forbindelse med en sag om 4. gangsdispensation… Det er jo ikke en sjov situation at stå i…

-Hauge

Nej,hvorfor skulle folk komme med useriöse råd?? Og hvis de hade gjort det,hade man ju bare sorterat dem fra.

Er det rigtigt at kun lidt over 50% på alle eksamensdeler er nok för att bestå? Isåfall borde ju 55% også vare nok…Men så kigger de vel på hvordan man besvarat spm osv…Og hvis man svarar fuldständigt forkert på en del spm, trekker det så ned?

I en vis grad vil enhver dispensations ansøgning, kvote 2 ansøgning osv. vel være spil for galleriet; ligesom i en jobansøgning (bemærk: der sælges bøger og kurser i at lære at skrive jobansøgninger) hvor man kun fremhæver de kvaliteter man ved arbejdsgiveren (her studienævnet) er interesseret i at høre, uden at lyve, men også uden at fortælle hele sanheden, for at få det job (eller den dispensation) man gerne vil have.
Man ved jo at mange får hjælp til at skrive den slags ansøgninger, fx fra forældre og venner, så hvorfor ikke få hjælp fra et debat forum?

… og hvis man forsøger at virke mindre arrogant bør man undgå at bruge et ord som underlødig, da det i et hvert henseende vil virke prætentiøst… og det er indiskutabelt! :slight_smile:

Mvh

MeGe

ja selvfølgelig skal man ju gøre alt før at få det man vil, dvs dispensation.Jeg har allreden lavet et udkast på en ansøgan hvis jeg nu dumper…Som jeg skal vise studievejledern.
Alle slags tips er velkomna.

Er det nogen som vet til hvilken karakter “modelbesvarelsen” svarer til??
Har hørt 10 af Inger Scousboe…