Jeg skal starte på 4 semester efter sommerferien. Jeg kan se at flere skriver om en bog fra “Guyton and Hall” på medicinernoter. Jeg har dog ikke set nogen sælge den. Er denne bog nødvendig nu hvor der ikke er mange som sælger den, og hvilken bog er det helt præcist. Har folk ellers nogen gode råd til 4 semester?
Jeg brugte B&B som opslagsværk (mest bare figurer), de andre bøger behøves ikke. Jeg læste ikke, da undervisningen er godt pensumdækkende. Husk at faget er meget mundligt, så det skal forberedelse og eksamenslæsningen gerne afspejle. Mega fedt semester selvom det er lidt svært i starten ;))
Hvordan er det svært i starten?
Der er meget forståelse i fysiologi frem for udenadslære, og da mange af tingene hænger sammen kan mange synes det er svært i starten, indtil man får nok “brikker” til at samle det hele senere. I hvert fald hvad jeg oplevede at folk på mit semester syntes :))
Ja okay. Tak for svar. Hvor meget læsning er der i forhold til de tidligere semestre?
Det kommer meget an på hvem du spørger. Jeg har indtil nu kun læst i neuro og pato, så for mit vedkommende var der kun få opslag i b&b. Jeg klarede mig fint med forelæsninger og holdopgaver. B&B er vanvittigt detaljeret, også langt ud over pensum, så det er meget en smagssag om man kan lide at læse i den.
På semesteret brugte vi i min læsegruppe 2-3 timer på forberedelse til hold og ellers deltog i undervisningen. Selvfølgelig længere dage i eksamensperioden, men indtil da var der også fridage i hverdagene af og til :))
Jeg brukte kun online-forelesningene og ingenting annet og det gikk fint. Jeg var ikke til hold heller. Videoene er meget gode
Man kan klare sig udmærket med holdtimenoter fra medicinnoter især dem fra Maria Dahl, gamle skriftlige eksamensopgaver og forelæsningsslides + også kigge eksamenserfaringer fra medicinnoter. Dog vil jeg anbefale at læse i B&B Concise, hvis du absolut vil læse pensumbogen. Concise er blot en forkortet version uden alt muligt ekstra som nobelprismodtagere etc. Guyton & Hall og Berne & Levy er alternativer, der også dækker pensum ifølge kursuskataloget, Du kan evt. prøve at låne nogle af de alternative bøger på VAB og tjekke dem ud inden du evt. vil købe dem
Hey, synes selv B&B var lidt tung for min smag, men kørte meget gamle videoforelæsninger og holdtime opgaver. Derimod har Ninjanerd også nogle fine videoer på visse emner man kan benytte, hvis man ligesom mig er en virtuel learner. Derimod har jeg hørt godt om Guyton and Hall.
Derimod vil jeg nok give dig det råd at fatte epibio godt og grundigt fra starten. Folk siger det er det nemmeste fag, men man skal slet ikke undervurdere det. Få styr på EpiBasic og få godt styr på notearkene, så du er klar til eksamen. Held og lykke, det er et meget fint semester!