5. semester bøger

Hej
hvilke bøger går for at være de bedste (og pensumdækkende) bøger til 5. semester på KU i fagene immunolgi og patologi

BRS Pathology sammen med Basic pathology er fantastisk.
http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=101
og
http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=1403

Rubins essential pathology, kan jeg ikke anbefale, den er rodet, og er ikke den anbefalede bog ude i verdenen.

Men som altid er rådet, læs det samme kapitel i hver bog, og se hvilken bog der passer til dig.

Du kan også kigge/læse om de forskellige bøger til fagene på denne side:
patologi:
http://www.studmed.dk/viewforum.php?f=13
imm:
http://www.studmed.dk/viewforum.php?f=1109

Til immunologi vil jeg klart anbefale Parhams bog. Den er letforståelig (altså i forhold til at den handler om immunologi) og med mange forklarende figurer (Er noget i stil med dem i The Cell). Desuden nævner den i passende kontekst de få patogener det forventes at man kender til eksamen (ex. Mycobacterium tuberculosis, Ebstein-Barr virus etc)
Den er helt klart en af de bedste lærebøger jeg er stødt på gennem studiet.

-Enig, Parham ville man ønske var forfatter til alle ens bøger, specielt neuroanatomi og “intre organer” og ligende mindre sjove emner :slight_smile:

Parham er fantastisk, skynd dig at købe den.
Mht patologi synes jeg at den danske alment patologi er udmærket og fuldt pensumdækkende. Der er meget snik-snak, men det opvejes til fulde af, at den er på dansk. Kan sagtens læses i bib, der er ingen grund til at købe den.
Mit bedste råd til patologi er, at du sideløbende med at du læser bogen, laver en bunke T.P. agtige kort, hvor man skriver et navn på den ene side og definitionen på den anden. Så kan man indlede hvert læsegruppe møde med at trække kort med makkeren en times tid, det virkede i hvert fald for mig. Definitionslisten fra imp.ku.dk er selvfølgelig uundværlig.
Håber du kan bruge det,
Møz

Parham er bogen. Helt klart. Usædvanlig god.

mht. patologi vil jeg gøre opmærksom på Underwood´s “General & Systematic Pathology” som er en af de bedste lærebøger jeg er stødt på EVER, både hvad angår den basale og den specielle patologi. Den er også anmeldt her på studmed.dk

God fornøjelse!

Parham er god
Rubins er rodet, og jeg ville ikke købe den igen. Det lille danske kompendium som de brugte på gammel ordning i almen patologi giver et godt overblik og danske definitioner. Se om den ikke er på bogmarkedet til september.

Hvad vil I anbefale til nyrefysiologien?

Den fysiologibog du ellers bruger… der er ingen grund til at gå ud og købe flere bøger, man bruger sgu’ penge nok i forvejen. I øvrigt står der alligevel det samme i dem allesammen.

Der var nogle fra mit hold der havde glæde af Karlsens Nyrefysiologi - jeg synes, at den er rigtig træls. Dårligt sprog, alt for kortfattet og rodet. Fordelen ved den er, at der står, det man skal kunne - og ikke så meget andet.

Selv læste jeg efter Guyton og Hall (forrige udgave) - og var fuldt ud tilfreds. Min læsemakker læste efter Boron og var rigtig glad for den, så…

  • Mikkel

Iøvrigt vil jeg da anbefale PubMED bøger - gratis!

Herfra kan man til 5. semester eventuelt kan bruge:
Janeway & Travers: Immunobiology (Jeg læste efter pairudgaven - den var fjong!)
Endocrinology: An Integrated Approach

  • Mikkel

Hejsa…

Immuno:
Jeg arbejder en hel masse og har ikke rigtigt tid til at læse det store, men har fundet ud af at der er overraskende meget hjælp at hente i at få et overblik i de hæfte-agtige notebøger og at bruge Parham (Immunologi) som opslagsbog. Parham er BOGEN de underviser efter i Immunologi. Det ville være dumt ikke at investere i den bog alle underviserne (på det i øvrigt gode kursus) udråber som pensum.

Til Immunologi brugte jeg:
Flesh and Bones of Immunology og Parham

Pato:
Jeg købte en lille bog fra 1986 det vistnok hed Basal Patologisk Anatomi (180 kr)… Helt genial. Lad være at investere i mere en det. Bare vær der til undervisningen og lav de gamle sæt. Jeg har lige været oppe og der var intet nyt under solen i det sidste sæt. Selv billedet havde gået i et tidligere sæt.

Fysiologi:
Et tip mere… Jeg læste Fysiologi efter Guyton… og måtte sande at selvom Guyton var gudebogen på 4 semester er Boron LANGT bedre på 5. Selvom nyrefys faktisk er ok i Guyton, så er figurerne i Boron fantastiske…

  • Charles

Hej…

Immunologi:
Parham er helt sikkert velskrevet og pensumdækkende, og derudover er den udgangspunktet for undervisningen. Men jeg vil også lige gøre reklame for Janeway og Travers’ “Immunobiology” som er endnu mere velskrevet. Jeg nåede at læse de første 200 sider før jeg indså at jeg ikke kunne nå at komme igennem den på kurset så jeg skiftede til Parham. Immunobiology er næsten dobbelt så tyk som Parham, men tingene sidder bare bedre fast når du læser dem i Janeway bl.a. fordi han hele tiden repeterer vigtige koncepter fra forudgående afsnit/kapitler. Så har du tiden og lysten vil jeg helt klart anbefale Janeway.

Patologi:
Robbin’s Basic Pathology er helt sikkert en fantastisk bog skrevet med en entusiasme som hurtigt smitter af. Vist står der en del mere end de andre bøger, men dermed ikke sagt at du skal kunne alle detaljerne. Disse detaljer tjener som en base hvorpå man kan bygge de vigtige koncepter og dermed opbygge en solid forståelse for faget. Hvis man har svært ved at sortere fra kan man eventuelt supplere med Pocket Companion to Robbin’s and Cotran’s Pathologic Basis of Disease som giver dig det vigtigste af det vigtigste. Jeg kombinerede i hvert fald de to ovennævnte bøger.

Nyrefys:
Jeg læste både i Boron og Boulpaep og i Karlsens nyrefys. Og hvis man skal sige noget positivt om Karlsens bog så er det at den er hurtigt læst og at man derfor hurtigt kan stille den på hylden igen!
Boron og Boulpaep var til gengæld ganske udmærket med nogle meget illustrative figurer. Der står dog en del detaljer i den om de diverse transportprocesser som er langt fra nødvendige. Men alt i alt et solidt afsnit og nyrefys som opbygger en god forståelse for emnet. Jeg vil til sidst lige gøre opmærksom på at der ligger nogle forelæsningsnoter på nettet om de forskellige transportprocesser hvor figurer fra de tre store fysiologibøger er samlede og som jeg kraftigt kan anbefale at man kigger på.

Kunne I gamle rotter ikke komme med ideer til, hvor man læser endokrinologi henne?

Endo: Boron og Boulpaep, der er færre sider end Berne og Levy, afsnittet om endo. er meget godt struktureret og er i det hele taget meget overskueligt hvilket B&L efter mit indtryk langt fra er det. Guyton og Hall kan jeg desværre ikke forholde mig til da jeg slet ikke har kigget i den!
Biokemidelen læste jeg i Devlin som er udmærket, men tror også at Meisenberg er udmærket på det felt. Derudover bør man kigge på gamle eksamensopgaver for at få sat detaljeringsniveauet.

Guyton og Hall er i den tynde ende, hvad angår endokrinologien, men læste dog selv efter den med udmærket resultat. Har også hørt godt om B&B…

  • Mikkel