7. semester sammen med 8. semester - KU

Hej alle,

Jeg har prøvet at søge lidt frem og tilbage, for at se om dette emne har været oprettet før. Fandt en masse med andre semestre samtidigt, men ikke lige disse to.

Så vidst som jeg har fået fortalt, er 7. semester et af de semestre på studiet, hvor man laver mindst. I den forbindelse har jeg overvejet om det er muligt at tage 7. og 8. semester samtidigt. Jeg kan forstå at der er en videnskabsopgave man skal lave på 8. for at bestå semesteret, hvilket betyder man skal være holdsat på begge semestre? Går ud fra der skal søges dispensation – men hvor strenge er de, med hensyn til dette? Er der nogle, der har erfaringer med dette?

Jeg overvejer at tage et forskningssemester, men har ikke lyst til yderligere at sinke mit studie.

Tak!

Interessant indlæg, jeg følger lige med her.

Jeg har selv kigget på http://medicin.ku.dk/om_uddannelsen/stu … .08.09.pdf
Og der kan man læse at indgangskravene til fagene på 2. semester ikke kræver at man har haft kurserne på 1. semester. Så ud fra studieordningen kan jeg ikke se hvorfor det ikke skal kunne lade sig gøre.

Jeg håber at der er nogen derude som kan dele ud af erfaringer.

Jeg har gjort det for 1/2 år siden, det skulle ikke være noget problem og du behøver ikke dispensation. Men snak lige med en vejleder om det.

Du kan ikke nå til halvdelen af 8. semesters undervisning og det er hellere ikke nødvendigt for at består eksamen eller for at få god karakter.

God råd: læs en bog mens intern mediciner drikker kaffe eller når kirurger holder middagslur.

[quote=“Jackofknives”:1l33h5p3]Jeg har gjort det for 1/2 år siden, det skulle ikke være noget problem og du behøver ikke dispensation. Men snak lige med en vejleder om det.

Du kan ikke nå til halvdelen af 8. semesters undervisning og det er hellere ikke nødvendigt for at består eksamen eller for at få god karakter.

God råd: læs en bog mens intern mediciner drikker kaffe eller når kirurger holder middagslur.[/quote]

Tak til Jer begge to.

Jackofknives;
Var det første gang du tog begge semestre? Blev du holdsat på begge semstre uden problemer?

Du kan kun tage 2 semestre samtidig på

7 og 8
10 og 11

10 og 11 semestre bliver lavet om om 1/2 år, så du kommer ikke til at kunne tage dem samtidig til din tid.

Som sagt, snak med en vejleder.

JackOfKnives> Blot for fuldstændighedens skyld:
4 og 5 kan du også tage samtidig

Det fik jeg ikke lov til der jeg læste 4. og 5. De sagde at det var for “hårdt” og jeg højt sandsynlig ikke ville består begge eksamner.

I sin tid tog jeg uden videre 8. semester før 7., hvilket jeg ikke søgte dispensation for.
Jeg gjorde det, da jeg var nødt til at vente et halvt år for at gøre et selvarrangeret 7. semestersophold i udlandet muligt tidsmæssigt i sin tid.
Men, som det allerede er sagt, spørg endelig en studievejleder.

Jeg har en studiekammerat der tog 7. 0g 8. samtidig, og det gik godt for ham, men så vidt jeg kunne forstå var det hårdt. Jeg har selv lige afsluttet 8. , og der er altså en del læsning der skal klares. Det er også rigtigt, at 7. semester er forholdsvis let, men det er stadig vigtigt at understrege, at de praktiske færdigheder man tilegner sig på hhv. 7. og 9. skal forberede en til at kunne fungere som læge (se studieordningen). Jeg ville personligt ikke have brudt mig om at tage begge semestre samtidig. Til det er der for meget at lave, og jeg ville frygte, at jeg simpelthen ikke fik nok ud af det.

Hej…
Bare for at tilføje til tråden så vil jeg sige, at jeg selv har gjort det at tage 7+8 sammen og fik afsluttet det før sommerferien og bestod begge. Det har været hårdt synes jeg. Godt nok bidrager det til at man som 7sem-student kan optag en ordenlig journal, når man har været igennem hele intern medicin samtidig med, at det var en spændende læsning. Da jeg på 7sem var på hhv hæmatologisk og urologiske afdelinge ( begge fag fåes først på 8sem) så synes jeg at jeg ligeså godt kunne læse mavetarm og og kardiologi og dermed få 8semester overstået… Men på den anden side så var det omkring 75% af timerne jeg ikke tog til enten pga at jeg blev fortræt midt i det hele og dermed ikke orkede det, eller også fordi jeg havde klinik på det tidspunkt hvor der var noget undervisning. Timerne og forelæsningerne på 8semester var meget gode og inspirerende og ærger mig nu lidt over, at jeg ikke kunne få det hele med… Nu hvor jeg er på 9sem så har jeg i hvertfald tænkt mig at sætte mig godt i stoffet ( 6+8) og ikke haste igennem det…Jeg véd ikke om jeg lige pludselig på så kort tid er blevet mere moden, men ligenu føler jeg mærkeligt nok, at jeg sgu alligevel ikke har lyst til at blive hurtigt færdig…vil gerne nyde de pauser/fri dage som semestrene tilbyder…Så når alt i alt er overvejet igen, så er det ikke noget, jeg selv har lyst til at gøre igen.

Håber at det kunne bidrage med noget til en evt. kommende læser :slight_smile:

…at man kan tage hhv 4+5, 7+8, 10+11 semestre på engang? 3år så er man Cand.Med. Lyder helt genialt! men sådanne stud.med’ere kan bedste fungere som forskere.

Nej så er man cand.med. på 4,5 år. Men det er stadig rimelig vildt :slight_smile: