A-kasse som læge

Iøvrigt mener jeg…
at det er spild af penge at melde sig ind i en A-kasse som læge.

  1. Jamen Mefisto - hvad nu hvis jeg som afdelingslæge/yngre læge bliver arbejdsløs. Så sikrer de at jeg kan opretholde min levestandard!

Tja… A-kassen er en forsikring mod arbejdsløshed. Den sikrer at du har et sikkerhedsnet i tilfælde at usikre tider, hvilket det bestemt ikke er for læger i DK - og næppe bliver det indenfor overskuelig fremtid.
Sikkerhedsnettet sikrer at du kan få ca. 90% af din løn hvis du bliver arbejdsløs MEN!!! Den giver max. 15.231,67 pr måned UANSET hvad dit lønniveau er! 15.000 pr måned er ringe hjælp - så hellere tage til Norge, jylland eller Grønland og tjene penge hvis alt går galt i DK (KBH)!
Læs mere her: http://www.aak.dk/?id=592

  1. Jamen Mefisto - hvad nu jeg bliver syg?

Det er A-kassen ligeglade med! De gør det straks til en kommunal ting at betale dig sygedagpenge - du er simpelthen ikke berettiget til dagpenge fra A-kassen da du ikke er tilgængelig for arbejdsmarkedet!
Læs mere her: http://www.aak.dk/?id=599

  1. Jamen Mefisto - hvad nu hvis jeg bliver invalid (mister begge mine hænder)?

Det er A-kassen ligeglad med! Du er ikke tilgængelig for arbejdsmarkedet og kan ikke få noget fra dem - tal med dit forsikringsselskab istedet.

  1. Jamen Mefisto - hvad nu hvis jeg er mellem 2 stillinger og har en måneds overlap?

Planlæg, planlægning, planglægning!

Jeg hører gerne supplerende kommentarer!

Venligst

Mefisto

[quote]4. Jamen Mefisto - hvad nu hvis jeg er mellem 2 stillinger og har en måneds overlap?

Planlæg, planlægning, planglægning!
[/quote]

Jeg kan supplere:
Hvad nu, hvis jeg har en måneds overlap og samtidig er selvstændig erhvervsdrivende med en virksomhed, der omsætter for et mindre beløb?

Ja, så kræver AAK ca. 50 siders bilag, som de flueknepper. Hvis AAK ikke kan skyde disse bilag ned, afkræver de dig yderligere 20 siders bilag og beder dig komme med udtalelser om, hvorledes du kan være til rådighed for arbejdsmarkedet, når du skriver attester for firmaet. Hvis de så også må æde den (da attester kan skrives om aftenen), så kommer 3 runde, hvor de opgør alt overarbejdet, du har haft inden arbejdsløshedsperioden. Alt overarbejde skal så modregnes i dagpengene. Med andre ord - spar besværet for den ene måned og tag til Bornholm eller lav nogle sorte køkkener istedet.

Den må da kunne et eller andet, den der kasse? Eller skal vi bare melde os ind af solidaritet med vores medakademikere (=betale arbejdsløshedsunderstøttelse til folk, for hvem det pludseligt står ganske klart at der er meget få jobs for folk med kombinationen Tibetansk-Kemi)?

Hvor længe skal man have været medlem for at det bliver underskud med en måneds understøttelses jf Mefistos “4”?

Er læger generelt i A-kasse? Hvad siger I, jer der er ude i det pulserende?

jeg er ikke - kun lige efter eksamen for at hæve lidt dollars, meldte mig ud straks efter… ren kalkuleret usolidarisk business…

Gjorde som frold. Medlem i 1 kvartal for ca. 1K, og hævede 11… selvfølgelig lidt usolidarisk, men den bedste investering af 1000 kroner jeg nogensinde har gjort - helt uden risiko. Dog med et enkelt møde (CV-møde)…

og er absolut enig med Mefisto, sådan som det ser ud nu, så er der ingen grund… En anden ting er Barsel, og igen… det har intet med A-kassen at gøre, som nogen tror, det er arbejdsgiveren, og herefter kommunen der betaler…

Koch

mht A-kasse lige efter candmed-eksamen - havde I ikke en måneds karensperiode i AAK efter eksamen? hvis det er tilfældet kan det vel ikke rigtigt betale sig for os - vi skal ud i basisforløbet enten 1. februar eller 1. marts og der går to uger efter eksamen (15. januar) før man ved om man er bestået og først da kan man melde sig ind i AAK…

Jo - det havde vi.

Jeg er blevet medlem af AAK lige efter candmed’en hvilket indtil videre har givet et lille overskud på 1400,- indtil videre. Jeg er i tvivl om jeg skal melde mig ud igen nu eller om ikke man kan få dagpenge i de "arbejdsløsheds"perioder der må være mellem to ansættelser fremover. Er der nogen der har fået dagpenge mellem to ansættelser i de dage/uger hvor man ikke arbejder? Ved ikke helt om man er berettiget til dagpenge der - man skal jo være til rådighed for arbejdsmarkedet og AAK kan vel kræve at man søger vikararbejde i perioden. Men hvis bare man får en uge med dagpenge så dækker det ca. et års betaling - så kan man måske tage 14 dages ferie oveni :mrgreen: Hvis ikke der er noget at hente mellem to ansættelser er det svært at se hvorfor man som læge skal være medlem af en A-kasse…?