A-kasse

Hej!!! Jeg er lige blevet færdig som læge og skal starte turnus 1. marts. Mit spørgsmål er, om man skal melde sig ind i en A-kasse eller ej??? Ved godt det er en personlig sag, men er det ikke tosset at melde sig ind, når man er sikret arbejde i minimum 18 mdr, og det i øvrigt ikke er umuligt for læger at få job??? Hvad er normen for nyuddannede læger??? Håber I er nogle med nogle gode råd!!!

Jeg ser heller ingen grund til at være medlem af en A-kasse. Jeg ringede også og undersøgte det (i sommerferien) og jeg forstod det som om det idag er lidt anderledes end førhen hvor det var en samlet “pakke” (a-kasse+fagforening). Nu skal a-kasse købes i tillæg og det ser jeg heller ingen grund til. Men spændende om folk har nogle gode input.

Man får 15 feriedage med dagpenge hvis man melder sig ind (ihvert fald i 2003) Det kan godt hjælpe lidt i regnskabet

Ja, men hvis man har feriepenge fra tidligere job under uddannelsen modregnes disse…

Det står frit for, at melde sig i fagforening.

Blot skal man huske, at man får rabat på medlemsskab af DADL hvis man er i A-kasse - og således først betaler fuldt kontingent efter 5 års medlemsskab. Er man ikke medlem er det fuld pris fra 1. år.

Desuden er der muligheden for juridisk rådgivning, feriedagpenge, barsels-dagpenge mm - det frasiger man sig ved at stå udenfor a-kassen.

Man frasiger sig da ikke juridisk rådgivning - det er forhåbentlig fagforeningen og ikke A-kassen, der står for det. Det er det i hvert fald i alle andre fagforeninger…

  • Mikkel

Kontingent reglerne er blevet lavet om så man får rabat som nyuddannet uanset medlemskab af A-kasse.
Se satserne på http://www.laeger.dk (søg kontingent)

Juridisk rådgivning i forbindelse med foreksempel klagesager varetages af Lægeforeningen uafhængigt af A-kassen.

A-kassen giver feriedagpenge til nyuddannede, men modregner allerede opsparede feriepenge…man får derfor aldrig feriepenge til 5 uger. desværre.

A-kassen giver mulighed for barselsdagpenge, hvis man er syg eller har været ledig i længere tid før man går på barsel. (mener det er 9 måneder)

A-kassen giver jo lidt hvis man er ledig min 2 måneder mellem 2 jobs.
(vi har jo mange korte ansættelser og gode rejsemuligheder)
og så er der jo dem der drømmer om efterløn ?!

Så jeg er enig i det er ret begrænset hvad vi som læger kan bruge A-kasse til. Valgte selv at melde mig ind lidt hovedkuls -men melder mig nok ud igen.[/B] :roll: