A-kasse?

I forbindelse med, at afslutningen af studiet langsomt nærmer sig er det vist ved at være på tide at blive lidt voksen og sætte sig ind i lidt regler vedr. pension, A-kasse etc.

Så vidt jeg kan forstå, er det kotyme, at man melder sig ind i DADL og får A-kasse herigennem. (Korrekt?) Landet ligger imidlertid således, at jeg afskyr alt hvad der hedder fagforeninger og deslige af hele mit hjerte, da jeg mener, at de politiserer på medlemmernes vegne.

Mit spørgsmål: hvor får jeg en A-kasse (og intet andet) til færrest mulige penge? Jeg ønsker selv at styre mine pensionsordninger (er det overhovedet muligt?)

Valg af A-kasse er, mig bekendt, frit. Jeg er selv medlem i FTF-A qua min gamle profession og via min gamle fagforening. Du kan f.eks. se deres regler vedr. optag: http://www.ftf-a.dk/bliv-medlem/nyuddannet/

Pensionsordningen (arbejdsgiverbetalt) tør jeg ikke sige om du selv kan vælge at placere og pleje. Jeg har været ansat i staten, hvor man henviste mig til PFA. I mit arbejde for Københavns Kommune blev mine arbejdsgiverbetalte pension placeret i Sampension, og jeg har ikke gjort noget aktivt for evt. at samle disse et sted.

Frivillige pensionsindbetalinger kan du placere og pleje frit, f.eks. har bankerne deres egne pensions-afsnit, såsom Danica Pension i Danske Bank.

Trods din aversion mod fagforeninger i bestemte henseender, må jeg også sige at de er gode at have i tvistspørgsmål med arbejdsgiver :wink:

Da det var relevant for mig for de 5-6år siden var det http://www.aak.dk/ jeg ved medlem af.

Den gang var det rent kalkulerende årsag til jeg meldte min ind i a-kassen. Ved ikke om reglerne er sådan forsat?

http://www.studmed.dk/forum/1113-Candmed-debat/63988-A-kasse---hvordan-er-det-lige

Mange tak for jeres svar - jeg regner også stærkt med at lave en benhård økonomisk kalkule :slight_smile:

Jeg hørte engang en lille fugl synge om MA:

Noget med dagpenge hvis man ikke kunne få job som nyuddannet? Don’t remember it all, men her er da et alternativ.

A-kasse != fagforening.

Det er ikke krav at være medlem af lægeforeningen + yngrelæger + AAK.

Med hvis du fravælger at være medlem af en A-kasse, kan du resikerer at du får problemer hvis du skal købe hus eller andet senere.
Nogle banklån samt realkredit lån ønsker at låneren er i en a-kasse, så man er sikret en mindste lån mellem to arbejder.

As. Yngre læger
Fordel: ved problemer/spørgsmål, spec. omkring løn, ringer man, og man får svar med det sammen (da de kendes vores specifikke overenskomst).
Du afskriver dig også fra at kunne være tillidsrep, da det kræver at man er medlem af fagforeningen.
Jeg har set kollegaer som er kommet i klemme i patientsager eller i ansættelsesmæssige forhold, her er YL alle pengene værd.

Ulempe, dyrt, men du får rabat i starter og så stiger det år for år, samtidig med at din lån også stiger, dvs at du mærker det mindre.

Jeg er selv en kylling og er både medlem af A-kasse og fagforeningen, specielt i disse tider.
Hvis du melder dig ind i en A-kasse skal du betale ét år, får du får ydelser fra dem…