AAU Kvote 2 - medicin i udlandet

Hej Studmed,
Jeg er p.t. medicinstuderende i Bulgarien og har tænkt mig at søge ind på AAU når det er muligt. Mit gennemsnit fra gymnasiet er dog kun på 6,5 men tror I at det vægter meget at jeg har studeret medicin i udlandet som relevant uddannelse? Er det forresten også muligt at søge ind på KU? Har nemlig set at de har indført en optagelsesprøve ligesom SDU og AU.
For forhånd, tak
Hilsen Toofan

Hej,

Det tæller vel næppe negativt at du har læst noget medicin før du evt. skulle starte i Aalborg, men hvor meget det tæller er der vel næppe nogen herinde der ved. Det kommer sikker også an på hvor meget du har læst og ikke i mindst om niveauet og pensum i Bulgarien svarer til det de kører med på AAU.
Og ja, det er muligt at søge på KU. Der indføres også optagelsesprøve på KU nu.
Vær opmærksom på at kvote 2-snittet på SDU hæves fra 2021. Det er således sidste gang i 2020 du kan søge på SDU med det snit du har fra gymnasiet. Jeg ved ikke hvordand et er på de andre universiteter.

Dbh.
KmK

Det er kun gennemsnittet i kvote 1, der hæves til 9.0, ifølge deres hjemmeside. Man kan derfor stadig søge ind på kvote 2, selvom man har et lavere gennemsnit. :slight_smile:

Forøvrigt, hvis du færdiggør din bachelor i medicin i Bulgarien, så er der muligvis en chance for, at du kan optages på en kandidat i Danmark. Jeg har i hvert fald hørt, at SDU har optaget kandidater, med bachelor fra udlandet, så det er måske værd at undersøge

Jeg hørte også noget om at de selv i kvote 2 vurderer 80% på gymnasiekarakterer og 20% på uddanelses-/erhvervserfaring. Ved dog ikke for sandt/falsk det er.
Har også tænkt mig at færdiggøre min bachelor i Bulgarien og så søge ind på diverse universiteter i Danmark.

Hvis du færdiggør din bachelor i Bulgarien, så er dine gymasiekarakterer og erhvervserfaring ligemeget, hvis du kan optages på en kandidat i medicin i Danmark, istedet for en bachelor. Der kigger de måske på dine karakterer fra din bachelor, men jeg er ikke sikker på hvordan optagelsesproceduren for kandidatdelen er.

Tror ikke det er så besværligt at blive optaget på en kandidat i Danmark. Det er dog bedst at blive optaget hurtigst muligt da jeg så slipper for at betale tuition og så oven i købet studere uden SU.