Adgangskvotient kvote 1 2022

Aalborg universitet har offentligt gjort ansøgninger på medicin aalborg som 1. prioritet:
2021: 544 ansøgninger
2022: 569 ansøgninger
Stigning på 4,6%

Årets ansøgertal: 4.306 har AAU øverst på ønskelisten - Aalborg Universitet

De andre steder kan jeg ikke finde så meget om hvis jeg skal være ærlig.

Man kan da håbe, at det også er deres gode måde at vurdere kvote 2 der spiller ind i den stigning​:man_dancing::crossed_fingers:t3:

1 Synes om

Vil lige supplere noget til tråden, som kunne give noget mere klarhed over adgangskvotienten i år på medicin.

Følgende grafer viser adgangskvotienterne fra årene 2015-2022, ekskl. hurtigstartbonus der nu blev afskaffet. Hermed kan de egentligt give et bedre overblik over, hvorvidt ens karaktergennemsnit ville havde givet en adgang til sit drømmestudie - hvis nu hurtigstartbonus ikke var noget dengang. Selvfølgelig konkluderer graferne ikke noget bestemt, da der skal betragtes adskillige faktorer der er blevet omdiskuteret i denne tråd. Ansøgertallet kan indikere stigning/fald i adgangskvotienten, og andre faktorer kan desuden diskuteres. Desuden spiller mindre usikkerheder ved modellen, idet der stilles en formodning om, at det oprindelige karaktergennemsnit af alle ansøgere er med hurtigstartbonus.

Ud fra graferne, vil jeg dog forudsige adgangskvotienten med det samme interval på 0,1-0,2 +/-. Det virker I hvert fald ikke som om, at der er sket nogen drastiske udviklinger i ansøgertallet på de forskellige universiteter i år - som kunne tyde på nogle stigninger i kvotienten, som aldrig set før.

Dog vil jeg gerne høre fra jer andre, hvor meget I tror adgangskvotienten stiger/falder. :smile:


3 Synes om

Københavns Universitet har udgivet følgende artikel, om årets ansøgertal på dets forskellige afdelinger. Der ses et fald på -7,9% på det sundhedsvidenskabelige fakultet, ift. sidste år. Opdaterer nok igen, hvis jeg finder noget mere konkret.

EDIT:
Har lige fundet en ekstra artikel der generelt viser ansøgningstallene for hvert universitet. Tror dog ikke ansøgningerne til hvert studie specifikt kan offentliggøres på dette tidspunkt.

1 Synes om

Vil du uddybe dét med sammenhængen mellem sabbatår og mindre høje snit?

Der var en bruger herinde som sidste år fremlagde med statistik over sammenhængen mellem høje snit og sabbatår. Der var en konsensus mellem høje snit og fravalg af sabbatår.

1 Synes om

Kan du muligvis sende link til opslaget?

Uden at have læst alle kommentarerne igennem fra opslaget, mener jeg det er den her:

2 Synes om

Efter længere undersøgelse, har jeg endeligt formodet at finde ansøgertallene for hvert universitet i året 2022 - se følgende skema:

Kan henvise til følgende kilder for værdierne:
Ansøgninger 2022 – Københavns Universitet (ku.dk)
Aalborg Universitet fastholder et flot ansøgertal - Aalborg Universitet (aau.dk)
KOT 2022_Den Endelige Opgørelse_Ansøgertal_rev.xlsx (au.dk)
sogningen-til-de-videregaende-uddannelser-pr-5-juli-2022.pdf (ufm.dk)

2 Synes om

Hvor er du mega god! Hvad tænker du at adgangskvotienterne bliver ud fra det?:pray:

Har bare subtraheret summen af medicinansøgere på alle universiteter med KU, AU og AAU. Det skal siges at SDU er inkl. søgningen med kandidat i Odense/Esbjerg, så tallet ser forholdsvis normalt ud.

1 Synes om

Personligt ville jeg vurdere en mindre stigning/fald i år med de 0,1-0,2 +/-, afhængigt afhvor du søger henne. Er ved at arbejde på noget mere grundigt statistik, så svarer nok lidt mere detaljeret på det om 1-2 dage. :smile:

2 Synes om

Tak fordi du tog tiden til at undersøge det. :slight_smile:

Edit: Du da lidt en konge for os studerende der vil have svar hurtigt :laughing: :wink:

1 Synes om

@VisK57 tusind tak! Det er fandme i orden!
Hvis disse tal holder stik, så kan det tyde på at vi ser et fald på KU.
Der var omtrent 2000 ansøgere sidste år.
Ca. 1/3 bliver optaget i år på KU. Det er mange. Der er 650 pladser.

1 Synes om

@DrI92 - hvor ser du at antallet af studiepladser skulle være blevet forøget til årets optag på KU? :slight_smile:

Jeg har ikke skrevet noget omkring forøgelse? :-))
Der optages 650 på ku hvert år.

@DrI92 I see. jeg blev en anelse i tvivl da jeg - på KU’s egne tal - kan se at der blev optaget 599 i 2021. Ved du om det blot skyldes en ændring i måden de har gjort antallet af optagne op på - eller om der reelt blev optaget 51 færre sidste år?

Er dette eksl. eller inkl. standby-pladserne der bliver fordelt? Kunne forestille mig, at disse udgjorde de resterende pladser.

Det var også min umiddelbare tanke, men kan se at antallet af optagne var angivet som 650 i 2020 og 642 i 2019 - heraf også mit spørgsmål vedr. om der er sket en ændring i måden man opgiver antallet af optagne på og hvad dette tal omfatter.

Jeg synes også KU’s tal er lidt misvisende. Ku angiver selv at de har haft 1800 ansøgere i 2021, men KOT angiver det til omtrent 2000.
Det samme er gældende for pladser. KOT angiver det til 650 i 2021, men KU lidt færre som du selv nævner.
Jeg håber på at tallene som @VisK57 har lagt ud er de tal som er dem vi skal gå ud fra, for så ser det fint ud.