Adgangskvotient kvote 1 2022

Jeg synes ikke at jeg kan finde en tråd omkring emnet for 2022. Så jeg er nysgerrig på at høre, hvad i tænker at adgangskvotienten for kvote 1 bliver i år.
Der har været nogle rigtig gode kvalificerede bud de forrige år. :blush:

1 Synes om

I år synes jeg at det er svært at spå om, da der er så mange faktor der spiller ind.

Vil folk med høje gennemsnit f.eks. søge ind i år, fordi regeringen snakker om max 10 som krav og en optagelsesprøve for alle kvote 1’ere?
Eller har denne lockdown-årgang generelt klaret sig dårlige end forrige? Måske har mange lærer og censorer været ekstra gavmilde?

Jeg tror, at vi ender på ca. det samme som sidste år, måske med en usikkerhed på 0,1 - dvs 10,4-10,6 på KU. Adgangskvotienten plejer ikke at stige/falde særligt meget. Men det bliver spændende at se, og jeg krydser fingre for, at den holder sig hvor den er, eller måske endda falder lidt - det kunne man jo håbe på :smiling_face_with_three_hearts::crossed_fingers:

2 Synes om

Nu har der været et fald på -13% kvote 1 og 2 ansøgere d. 15. marts. Det kan tyde på at faldet også ses d. 5. juli.
Alt andet end lige kan dette betyde et lille fald. Snittet er utrolig højt lige nu. Den stiger ikke.

1 Synes om

Jeg har umiddelbart de samme tanker som Mederi har beskrevet godt.

Jeg tænker det bliver ca. det samme nu, med en usikkerhed på +/- 0,2 i snit.
Det bliver spændende at se hvordan snittet er blevet påvirket af omverden.

Tænker i sær det bliver spændende og høre om der er nogle der søger ind grundet snak om max 10 i snit… :slight_smile:

1 Synes om

Argumentet med at lærer og censorer har været gavmilde, er også blevet brugt flittigt de sidste 2 år her i gruppen. Den holder ikke. I 2020 hvor kvotienten steg eksplosivt, har heller ikke noget at gøre med at de studerende snød til eksamener. Den faktor nægter jeg at tro på er så stor til at det skal have indflydelse. Tværtimod søgte rigtig mange studerende ind, da det var lock-down periode.
At MF kommer med et udspil, får ingen betydelig faktor. Man kan allerede nu se på ansøgertallene, at de rettet sig mod normalen. Jeg tror vi får et ansøgertal på under 4000 samlet d. 5. juli. Dvs. et markant fald fra de 2 forrige år. Grunden til jeg siger under 4000 er, fordi jeg har taget et kig på tallene fra d. 15. marts, hvor folk har søgt ind på kvote 1 - og 2.
Så kan man vende den om og sige “Er faldende ansøgertal = faldende kvotient”. Nej. Men alt andet end lige, er det mere optimistisk end et stigende ansøgertal, hvis man håber på en faldende kvotient.
Nu er det udelukkende en påstand, jeg står til regnskab for selv. Men jeg tror også de fleste som tager et sabbat år, ikke er dem med de voldsom høje snit.

2 Synes om

Jeg kommer også lige med at (synes jeg selv) kvalificeret bud. Jeg er selv lige blevet student i år og kommer fra den ultimative coronaårgang, hvor vi har haft rigtig meget hjemmeundervisning i både 1.g og 2.g og ikke et eneste år reelt været oppe i de eksaminer, vi oprindeligt skulle have været.
Jeg synes, jeg har set en tendens til, at folk scorer et rigtigt højt snit. Tror lærerne har haft en tendens til i ekstrem grad at lade den mindste tvivl komme elever til gode, fordi de ved, der ikke er mulighed for at trække snittet i det enkelte fag op, når årskarakteren ofte bare er overført til eksamenskarakter.
Jeg kunne i hvert fald godt se for mig, at det steg.
Så kan man selvfølgelig diskutere, om “coronaårgangene” er tilbøjelige til at tage flere sabbatår, nu vi har været lukket inde så meget, og alle skal ud og rejse helt vildt. Måske der kunne komme færre ansøgere de næste par år af den grund. I så fald ville snittet vel falde.
Jeg gætter på 10,3-10,6 alt efter, hvor man lige søger.

1 Synes om

Argumentet med at folk får højere karakter under corona, blev også flittigt brugt både sidste år og sidste år igen. Sidste år faldt kvotienten i KU på trods af stigning i ansøgertal.
Jeg tror næppe det argument holder. Heller ikke at folk snød til eksamener og derfor steg kvotienten.

Der er en tendens herinde til at “skræmme” og argumentere flittigt for at kvotienten stiger.

Faktum er at ansøgertallet i år er faldende. Det ser vi også d. 5. juli. Jeg har intet i mod at folk argumenterer for at kvotienten stiger, men at benytte argumenter som at studerende snyder til eksamener eller får højere karakterer under covid, holder ikke. Man får ikke 12 i matematik, hvis ikke man kan faget uagtet om der er covid eller ej. Man får ikke et snit på 10, 11 eller 12 ved at lærerne har vist sympati grundet pandemien.

3 Synes om

@Anatomimiskmask har du tid og mulighed for at give dit syn på årets KU kvotient?

Tak for alle jeres spænende tanker omkring årets adgangskvotient. På trods af et snit på 11,4, så sidder jeg stadig med en lille nervøs sten i maven. Men hvis alle jeres svar bare nogenlunde holder stik, så tror jeg heldigvis, at jeg kan lægge lidt mere is på. :face_with_peeking_eye:

1 Synes om

Hvis ikke du kommer ind, så er snittet så højt på medicin at alle optagne har et snit på over 12, hvis man antog at 1,08 bonus stadig være gældende.
Mon ikke du også godt selv ved at du er mere end sikker på at komme ind :wink:

1 Synes om

Ved godt det her er lidt tilfældigt input, men spørger alligevel. Kan du komme med et kvalificeret gæt på, hvad du tror adgangskvotienten bliver til medicin, SDU? Har nemlig ingen idé om, hvilket interval snittet kan ligge ved. Kan jeg godt regne med at komme ind med snit på 10.7, hvis jeg søger med standby?

Det ser nemlig umiddelbart ud til, at det ligger mellem 10,4-10,6 - hvis forstået korrekt
Tak på forhånd

Med et snit på 11,4 har du INGEN grund til at være nervøs.

Jeg har 10,8 på og søger AAU, og jeg føler mig 95% sikker på at komme ind.

Hvis du ikke kommer ind, så æder jeg min hat :wink:

3 Synes om

Hvad tænker folk nu hvor ansøgertallene er offentliggjort?

1 Synes om

Følger lige med her🤞🏼

Haha…

Kan du se min fine kommentar over din?
Ja jeg er da hvertfald kun 50% sikker nu på min optagelse.

AAU er steget i ansøgere. En del faktisk.

De andre uni’er har jeg ikke overblik over.

@Sofie1715 har du et link til fordelingen? Jeg kan kun finde det samlede ansøgertal til medicin på 4220.

Der er et fald på 395 ansøgere på medicin, hvilket svarer til -9%.

Hvilket universitet har du sendt ansøgning til? Kan godt dele nogle kilder til dig så :slight_smile:

1 Synes om

Jeg har sendt min til KU.
Jeg kan kun finde tallene på ufm.dk. Men her fremgår det blot hvor mange der i år har sendt ansøgning til medicin.

Jeg mangler at se hvordan de 4220 er fordelt mellem de 4 universiteter.