Adgangskvotienterne 2023

Hej alle. Andre der også føler, at ventetiden til 28. juli føles helt uudholdelig? :sweat_smile: Jeg håber selv på en studieplads eller standbyplads på et af landets universiteter, men er i tvivl om hvorvidt mit snit rækker til det. Hvordan tror i adgangskvotienterne bliver her i 2023? Tænker I at adgangskvotienterne kommer til at stige eller falde, og hvorfor/hvorfor ikke? Det er selvfølgelig svært at spå fremtiden, men jeg føler dog alligevel det ville være rart at vende med jer andre :sweat_smile: Held og lykke til jer alle derude!! :partying_face:

1 Synes om

Hej Medscool1

Jeg har selv haft svært ved at holde ventetiden ud. Derfor har jeg gennemgået KOT hovedtallene for de seneste 10 år på diverse medicinstudier. Jeg har lavet diagrammer, der demonstrerer de forrige tendenser for adgangskvotienterne.

Efter 2019 blev bonussen på 1.08 for tidlig studiestart fjernet. Kvantitativt ser det ud som om at kvotienterne i 2020 faldt ca. det samme som bonussen gav. Af den grund har jeg tilladt mig at trække ~8 procent fra mellem 2013 og 2019, for at give os et bedre billede af hvad kvotienterne den gang ville have været under de betingelser som vi er stillet.

Hvis vi tillader os at lave formodende extrapolering på dataen ser det ud til at kvotienterne på universiteterne vil være omkring:
København: 10.3-10.6
Odense: 9.9-10.3
Århus: 10.1-10.3
Aalborg: 10-10.1

Dette er dog i en hvis grad gætværk og bør ikke tolkes som fakta.

I forhold til standby-kvotienter kan de også aflæses på den øverste graf for de sidste 10 år.

5 Synes om

Jeg håber og krydser fingre på, at snittet falder!

1 Synes om

Sikke fine grafer, Jastrup!! Tusind tak for at dele. Det var rart lige at få et bedre overblik over det hele på de forskellige universiteter😅
Gad vide, om der er bestemte faktorer, som ville kunne få snittet til at stige i år… såsom at der tales om en uddannelsesreform​:eyes::thinking:

1 Synes om

Bliver uddannelsesreformen ikke først indført om et par år? Eller er jeg gået glip af noget?

1 Synes om

Jo det tænker jeg helt klart det gør. Dog overvejede jeg, om det måske ville gøre nogle tilbøjelige til at søge ind i år, fremfor måske at vente, da en ny reform måske ville give nogle sommerfugle i maven, da det ikke er helt let at forudsige, hvordan det derefter vil blive, hvis det giver mening😅

1 Synes om

Ahhh, okay, ja det giver god mening! Det bliver spændende at se hvorvidt adgangskvotienten stiger i år så :sweat_smile: Man har lov til at håbe på, at den ikke stiger markant meget

1 Synes om

Jaa forhåbentligt falder adgangskvotienterne en smule!! Man har lov at håbe!

1 Synes om

Tak!

Der er 6 procent flere der har søgt kvote 2 i år, i forhold til sidste år. Mon der så også er flere der søger kvote 1?

Interessant. Er der en tendens, hvor adgangskvotienten stiger, hvis der er flere der søger i år?