Må indrømme at jeg bliver lidt nervøs, da jeg kraftigt havde regnet med at hvis jeg nogensinde kom ind på medicin, så ville det blive SDU, men nu bliver jeg i tvivl om processen bliver endnu sværere:/
Nogen der har nogle forudsigelser? Er det et godt eller dårligt tiltag?
Jeg synes også det virker mærkeligt, da de siger de gerne vil have de kommende studerende med mest erfaring og motivation, men med de nye tiltag regner de da udelukkende bare med et højere niveau i Uni-testen? Det er først i MMI man får muligheden for at vise sin erfaring og motivation for studiet
Jeg synes at det virker som nogle fine tiltag.
Unitesten kræver “kun” 35 point at bestå, så at øge dette krav virker fornuftigt, især for de andre uddannelser. Det kræver jo i forvejen en unitest score på omkring 55 at komme videre, så dette ser jeg ikke som et dårligt tiltag.
Nu skriver de jo ikke noget specifikt om medicin, så det må vi se om de ændrer væsentligt på optaget.
Jeg ser det meget positivt med det mere fleksible optag.
Jeg synes, at det lyder som noget mærkeligt noget at det skulle “give en bedre studiestart” lol. Synes i forvejen sdu er lidt skarpe med deres kvote 2 proces, men altså det kan jeg jo ikke bestemme. Jeg ved, at der kommer tips og tricks i forskellige facebookgrupper, så måske er det værd at kigge ind i dem får mere information? ved der er en gruppe der hedder noget med kvote 2 ku medicin og kvote 2 gruppen hjælp og tricks tror jeg
Jeg tror ikke det ændrer det helt store udover at folk der scorer topppoint i unitesten selvfølgelig kommer direkte ind. Men forstår ikke hvorfor det giver en bedre studiestart heller… Men det slet ikke sikkert at denne ordning kommer til at gå udover medicin uddannelsen. Det ved man ikke noget om endnu
Jeg har været i dialog med dem, de kan ikke på nuværende tidspunkt sige om det gælder for medicin uddannelsen. " Garantiscore på en række uddannelser er også på vej", står der i punkt nr 2. Så de ved det ikke engang selv endnu, desværre. Jeg aner ikke hvad det ville ændre hvis Medicinudannelsen havde en garantiscore til optag. Om grænsescoren ville stige eller falde, eller om det er sværere at komme ind, men det må vi jo se.