Er der nogen, der kan forklare helt præcist, hvad det er, der bliver ændret i kvote 2-optagelsesforløbet på SDU fra 2025? Jeg synes ikke, at jeg kan finde svaret på deres hjemmeside.
Betyder det, at det fremover bliver sværere at komme ind via kvote 2 og med uniTEST på SDU?
Jeg er også lidt forvirret over, om ændringerne allerede har haft betydning for kvote 2 i år (2025), for jeg har hørt fra flere, at det vist ikke har været anderledes end sidste år. Er det rigtigt?
Jeg har ikke taget den tidligere år så jeg ved ikke hvordan det har været før, men jeg kan beskrive hvordan det har været så langt i år. Jeg tog uniTEST på SDU (online pga. i Norge) og kom videre. Den bestod af flervalgsopgaver inden kritisk tænkning, kvantitativ tænkning og sproglig og kulturel forståelse. De 500 med bedst resultater fra uniTEST kommer så videre. Jeg blev så inviteret til MMI (multiple mini interviews) fysisk på universitetet i Odense, hvor der vil være 4 stande med interviews/opgaver på ca. 10 minutter. Jeg har dog afmeldt mig MMI.
Tror ikke jeg forstår. Er det en ændring i 2025 der også gælder for optaget i 2026, eller er det blot en ændring for den proces i år? Synes jeg har hørt at testen stadig er opdelt efter det, som den plejer at være. Måske er det optagelsestallet som ændres?
Ellers tror jeg bare at prøven fremover vil blive svære, siden de understreger at ændringen har til hensigt at sikre, at de får de nødvendige kandidater ind, som har de faglige kompetencer (hvilket jo skal demonstreres igennem prøven)?
Ser på hjemmesiden at der med virkning fra 2025 vil indføres garantiscore på nogle uddannelser (over x sum på uniTEST garanterer optag), garantikvotienter på nogle uddannelser (garanteret plads hvis man har over x i karaktergennemsnit), højere beståelsesgrænse for uniTEST (og minimum 7 i karakterkrav)
Mon den højere beståelsesgrænse for uniTEST er allerede indført i år? Sidste år havde jeg læst man skulle have 37, og i år 38 (godt nok kun en stigning med 1)?
Tvivler uandset på at det vil have nogen betydelig påvirkning på medicin eftersom grensen for at komme videre til interview uandset er højere end beståelsesgrænsen