Afspritning af værktøjer

Hej lægestuderende.
Jeg er studerende på arkitektskolen i Århus’ institut for design og leder efter hjælp til at få besvaret nogen spørgsmål i forbindelse med min opgave i dette semester.

Jeg beskæftiger mig i min semesteropgave med lægens værktøjer med fokus på stetoskop, reflekshammer og pencillygte. Min opgave går ud på at lave værktøjer til børnelægen, som appellerer mere til børnenes begrebsverden, for derved at mindske angsten for undersøgelse og således fremme større tillid mellem læge og patient.

En af de ting, jeg gerne vil have besvaret er, hvordan i spritter jeres stetoskop og reflekshammer af efter undersøgelse? Kan epoxymembranen holde til en sådan afspritning og ligeledes gummiet på reflekshammeren (model Taylor - den med gummitrekanten)?

En anden ting er, hvordan i bærer jeres værktøj - Har i stetoskopet rundt om halsen eller i lommen? Hvis i har en Queens Square-hammer, hvordan får i den så til at være i lommerne på kitlen (jeg har set at man kan få en teleskophammer, men hvor udbredt er den?)?

Jeg håber at i kan hjælpe med at besvare mine spørgsmål.

vh
Anders Møller

Jeg synes generelt man ser, at lægerne har stetoskopet om halsen, mens de studerende oftest har det i lommen.

Har stetoskop + hammer i lommen sammen med et par kuglepenne, pencillygte og et lille flipover med telefonnumre. Jeg har en smartphone + DECT-telefon i bukselinningen, så kitlen er dejlig let og tom.
Desuden er jeg indenfor kirurgien, så hovedet er også dejligt let.

Mit stetoskop (Littmann) har holdt i 10 år med afspritninger, uden noget synligt slid eller skade. Jeg tager typisk en ordentlig sjat sprit i hånden og påfører det stetoskopet med hånden.

God ide :slight_smile:

Tror de fleste har stetoskopet i kittellommen - med mindre de er akut-læger og skal bruge det hele tiden (og være smarte… :wink: ). Så tager man det op, når man skal bruge det. Jeg spritter med sprit-swaps, hvis der er nogen - ellers som Martinello.
Hammer har jeg i lommen med skaftet opad.

Som martinello. Men har dog ingen hammer.

Min erfaring er at den eneste brugbare reflekshammer er:

og den er ikke slæbbar.

Spritflaske + servietter eller spritswaps.

Stetoskop i højre brystlomme og reflekshammer i lommen neden under.

http://www.medshop.dk/product_info.php? … cts_id=135 . Jeg har en der ligner denne, så skal man bare huske ikke at bruge nålespidsen.

Kun hvis jeg virkelig skal se travl ud ryger stetoskopet om halsen.

Tak for jeres svar.

Er det rigtigt forstået at det er stetoskopet, der er det mest brugte stykke værktøj? Det er måske langt fra alle, der har hele sættet med sig?

Hvis den model som Frederik viser er den bedste, men ikke er til at slæbe, hvordan løser i så den problemstilling?

Er det mest for at se smart/travl ud at man har stetoskopet omkring halsen?

vh
Anders

Hvis man er på en operationsstue har man typisk stetoskopet om halsen, da kitler ikke er velset alle steder.

Stetoskopet som Frederik viser er rigtig nok den foretrukne for neurologer og neurokirurger, men den kan sagtens være i kittel lommen, den rager bare et godt stykke over kanten. Hvilken hammer der ligefrem er den bedste… Den hammer du selv bruger og er vant til at bruge.

Men stetoskopet er mere brugt end hammeren.

Ved at have et undersøgelsesrum, hvor værktøjet er tilgængelig.

Hmm, jeg har nok hørt at det skulle være dårligt for stetoskopet at blive foldet sammen, dvs. det har det bedre af at hænge rundt om halsen. På den måde er der jo også mere plads i kittel lommerne til alt det andet.

Hmm, jeg har nok hørt at det skulle være dårligt for stetoskopet at blive foldet sammen, dvs. det har det bedre af at hænge rundt om halsen. På den måde er der jo også mere plads i kittel lommerne til alt det andet.[/quote]

Det er vist en kardiolog der har fortalt dig det… :lol:

Så er sensitiviteten og specifiteten af lytterøret heller ikke højere :smiley:

Hmm, jeg har nok hørt at det skulle være dårligt for stetoskopet at blive foldet sammen, dvs. det har det bedre af at hænge rundt om halsen. På den måde er der jo også mere plads i kittel lommerne til alt det andet.[/quote]

Det er vist en kardiolog der har fortalt dig det… :lol:

Så er sensitiviteten og specifiteten af lytterøret heller ikke højere :smiley: [/quote]

Uha. Hehe, må man godt gøre sådan her :stuck_out_tongue: i dette forum?

Hvad mener du?

Om man må drille kardiologer? Altid :smiley:

Den reflekshammer der har teleskopskaft er faktisk ligeså brugbar som alle de andre. Det handler bare om hvad man er vandt til at bruge.

vh Christian

Børn som har opholdt sig meget på hospitaler kan nogle gange slet ikke lide den hvide kittel, så det er også en ting at tage hensyn til, nok ikke i din opgave men sådan generelt.

[quote=“frold”:2ckj7spp]Hvad mener du?

Om man må drille kardiologer? Altid :smiley: [/quote]

Det var naturligvis en anden tolkning af mit indlæg, faktisk en ret god sådan, men det jeg tænkte på var hvordan folk har det med den røde tunge :slight_smile: Det er ikke ret modent at stikke den ud i debat sammenhæng vel, og især ikke i så seriøst selskab som dette, men jeg kunne ligesom ikke stoppe mig.

Jeg går altid rundt med stetoskopet om halsen, og det er mest for at ligne dr. Ross, som jeg har som avatar :smiley: . Så det er ren forfængelighed.

Reflekshammeren har jeg i højre kittellomme med skaftet opad.

apopov