Afspritning af værktøjer

Hej lægestuderende.
Jeg er studerende på arkitektskolen i Århus’ institut for design og leder efter hjælp til at få besvaret nogen spørgsmål i forbindelse med min opgave i dette semester.

Jeg beskæftiger mig i min semesteropgave med lægens værktøjer med fokus på stetoskop, reflekshammer og pencillygte. Min opgave går ud på at lave værktøjer til børnelægen, som appellerer mere til børnenes begrebsverden, for derved at mindske angsten for undersøgelse og således fremme større tillid mellem læge og patient.

En af de ting, jeg gerne vil have besvaret er, hvordan i spritter jeres stetoskop og reflekshammer af efter undersøgelse? Kan epoxymembranen holde til en sådan afspritning og ligeledes gummiet på reflekshammeren (model Taylor - den med gummitrekanten)?

En anden ting er, hvordan i bærer jeres værktøj - Har i stetoskopet rundt om halsen eller i lommen? Hvis i har en Queens Square-hammer, hvordan får i den så til at være i lommerne på kitlen (jeg har set at man kan få en teleskophammer, men hvor udbredt er den?)?

Jeg håber at i kan hjælpe med at besvare mine spørgsmål.

vh
Anders Møller

Jeg synes generelt man ser, at lægerne har stetoskopet om halsen, mens de studerende oftest har det i lommen.

Har stetoskop + hammer i lommen sammen med et par kuglepenne, pencillygte og et lille flipover med telefonnumre. Jeg har en smartphone + DECT-telefon i bukselinningen, så kitlen er dejlig let og tom.
Desuden er jeg indenfor kirurgien, så hovedet er også dejligt let.

Mit stetoskop (Littmann) har holdt i 10 år med afspritninger, uden noget synligt slid eller skade. Jeg tager typisk en ordentlig sjat sprit i hånden og påfører det stetoskopet med hånden.

God ide :slight_smile:

Tror de fleste har stetoskopet i kittellommen - med mindre de er akut-læger og skal bruge det hele tiden (og være smarte… :wink: ). Så tager man det op, når man skal bruge det. Jeg spritter med sprit-swaps, hvis der er nogen - ellers som Martinello.