Akasse nødvendig/unødvendig?

Hej Folkens.
Jeg er 4 mdr inde i min KBU og betaler lige nu til en akasse, men overvejer om jeg kan undvære denne udgift.
Hvornår kan man få brug for en akasse udover arbejdsløshed??

Jeg påtænker ikke at skulle gå arbejdsløs. Bor i reg. syddanmark, og hernede bliver der brugt MANGE vikarer pga lægemangel.
Og hvis jeg skulle gå hen og blive sygemeldt i længere tid kan man vel stadig få sygedagpenge uden akasse, ikke?
Men hvad hvis jeg skal på barsel mellem eks kbu og intro? Hvis man forestiller sig at jeg bliver gravid og skal gå på barsel i oktober efter at min kbu er sluttet i september. Hvem betaler så min barsel? Min næste ansættelse? (forhåbentlig intro)
Og hvor meget løn under barsel har man? er det 6 mdr? og så er man på dagpenge for resten hvis man ønslker mere barsel end 6 mdr??

På forhånd tak for svar derude!!

Jeg vil foreslå dig at kontakte din nuværende a-kasse og forhøre dig om reglerne.

Ellers eventuelt din fagforening (yngre læger, hvis du da er medlem) da de nok har en medarbejder som er rigtig godt ind i reglerne.

Inden for 6 mdr. efter din sidste ansættelse er det den seneste afdeling der dækker din barsel…
Men gør som Teodo nævner - Ring til YL - der har helt styr på det, og jeg er 99% sikker på at alle oplysningerne findes på læger.dk under yngre læger… Det er jo overenskomstmæssige tin.

mht. A-kasse, så har jeg ikke været medlem siden jeg blev færdig, og jeg har heller ikke tænkt mig det. Hvis jeg skulle gå ledig i en mindre periode, så ville jeg tage lidt vagt via vikarbureau.

/L

Tak Koch jeg må ind og gennemtærske reglerne på læger.dk

kan nu svare mig selv, evt til gavn for andre;-)
Har beslutte mig at melde mig ud af akassen.
Under min barsel har jeg løn i 6,5 md, derefter har jeg ret til barselsdagpenge op til 52 uger efter fødsel.
Barselsdagpengene betales af udbetaling Danmark, og ikke akassen.
Regner derfor med at melde mig ud af akassen, da jeg ikke regner med at gå ledig, og i stedet altid kan tage vikartimer.
:slight_smile: