Akut hjælp/rådgivning: Afslag på optagelse på kandidat (Medicin) pga. uforskyldt eksamenssituation

Hej,
Jeg er i en ekstrem svær situation, hvor jeg har fået afslag på optagelse på kandidaten på grund af manglende ECTS(10ects) i et enkelt fag(Respirations-, kredsløbs- og urinvejssystemerne II)

Manglen skyldes akut sygdom (hospitalsindlæggelse og maveoperation) til den skriftlige ordinære eksamen samt et stærkt kritisabelt og ydmygende forløb til mundtlig reeksamenen, som der nu er indgivet officiel klage over. Jeg kan hele stoffet og er klar til at blive eksamineret i det når som helst.
Hvad vil I råde mig til at gøre i denne situation for at få ændret eller sat afslaget i bero?

Du siger du står i en akut situation. Hvis jeg var dig ville jeg prøve at spørge inde på reddit. Der får du sandsynligvis svar på dit spm.

1 Synes om

Hvilket universitet drejer det sig om? Der er jo lidt forskellige bureaukratiske begrænsninger de forskellige steder.

Uanset hvad - gem al dokumentation du har på sygemelding, klage etc. Af hvad jeg hører fra andre er administrationen på de forskellige Uni’er ret tunge at danse med, og selv hvis du får medhold i klagen vil den formentlig være lang tid undervejs.

Hvis du kan pensum godt, så ville mit bedste råd være at vedligeholde det, gå til eksamen så snart som muligt, og omfavn den tvungne “pause” mellem bachelor og kandidat.

Jeg er med på at det sikkert føles rigtig træls og uretfærdigt lige nu, men når du er færdig har du glemt alt om det halve år du blev forsinket. Det kan godt være dyrt mentalt at være i “krig” med administrationen og gå i uvished.

Det drejer sig om Aalborg Universitet (AAU).

Tusind tak for dine råd og for at dele dine perspektiver. Det er jeg glad for.

Jeg bider dog mærke i, at du nævner et halvt års forsinkelse – det er desværre et helt års forsinkelse, da jeg på grund af strukturen først kan gå til geneksamen/ordinær eksamen næste sommer, hvilket betyder, at jeg mister hele det første år af kandidaten. Det er præcis det, der gør det så ufatteligt hårdt og tungt at sluge mentalt. Men jeg vil helt sikkert følge dit råd om at gemme al dokumentation og holde fast i stoffet, så godt jeg kan.

Hvor skal jeg skrive henne i reddit?

Arrh ja - det havde jeg ikke lige gennemskuet. Det er selvfølgelig ekstra surt så.

Prøv på r/Meddk eller r/DKstudie. Tror sidstnævnte kan tilbyde mere hjælp.

Jeg har lavet et opslag der og håber der er nogle der kan hjælpe.

Du kan ikke gøre Noget Nu. Tag et år fri og arbejd lidt :slight_smile:

Det lyder hårdt men det er den virkelighed du kigger ind i lige nu

Desuden kan du kun komme på kandidaten hvis du mangler 5 point. Det fortalte SB mig da han var formand for studienævnet

Jeg forstår godt din pointe, men det her handler ikke om mig. Det handler om at universitetet ikke gør deres arbejde som de skal. Der er selvfølgelig meget skarpe regler som skal følges, men der er også særtilfælde som man skal tage særligt hensyn til.
Jeg respekterer deres arbejde og al den indsats de laver. Dog er det også deres ansvar at behandle alle lige og kigge på særtilfældene, som kan ændre et andet menneskes fremtid.

At en anden studerende mangler 5 points og kan komme ind og en anden mangler 10 points og kan ikke komme ind er forståeligt, men begge mangler fagligt viden.

Det ændrer desværre ikke på sagens kerne. Det her handler ikke bare om, hvor mange ECTS-point man mangler (om det er 5 eller 10), men om at der mangler konkret faglig viden, og at hele situationen er opstået på et uretfærdigt grundlag med systemfejl og manglende hensyntagen til særtilfælde. Det er dét, der er problemet, og ikke bare point-grænsen.

Jeg forstår desværre ikke hvad du skriver

Du kan kun komme på kandidat hvis du mangler statistik fra bachelor

Du må gerne forklare hvad du mener

Men uanset hvad kan du intet gøre. Du kan søge kandidaten næste år og tage faget der fordi eksamen udbydes ikke mere for i år

Kan i øvrigt fortælle at en at studienævnets argumenter for afvisning af min dengang dispensation for 4. forSØg var at jeg kunne have frameldt mig eksamen hvis jeg ik mente jeg var klar og den kan du måske også støde PÅ

og du mister ik et helt år af kandidaten. Du starter stadig på den når du kommer ind :slight_smile: om der så går et år eller to

Det jeg mener er, at problemet ikke bare er point-grænsen, men at hele forløbet og afvisningen bygger på uretfærdige forhold og systemfejl - især fordi jeg har fuld dokumentation på hele min sag.

Tak for tippet med 4. forsøg - det er godt at vide, hvad man kan risikere at blive mødt med af modargumenter fra dem.

tror desværre ik du kan gøre noget. Jeg vil hellere bruge det næste år på at fokusere på eksamen næste år

Du har vel et forsøg mere

Bootcampen er begyndt og snart ovre. Den er også obligatorisk for at starte, så du når det ikke. Desværre.

Jeg har været til bootcampen. Idag er den sidste dag på bootcampen og jeg deltager stadig i den. Er valgfag obligatorisk? Ift fysisk fremmøde?

Er du sikker på du må det ? Hvis du ikke har en reel optagelse på kandidaten ?

Det kommer nok an på hvilket valgfag det er for de fleste har en mundtlig fremlæggelse i slutningen.

Tjek lige PB :grin:

Ja som udgangspunkt…

Hej Igen Mazen

Jeg har sådan tænkt på dette opslag. Du skal virkelig være opmærksom på at de bare sætter navne fra 6. semester ind på 1. semester KA. Det betyder ikke du er godkendt eller accepteret til at tage fagene. Det ville være så synd, hvis du tog fagene, men ikke kunne bruge dem som merit eller gå til eksamen. Please lov mig du snakker med Rim, så du finder ud af om du kan blive gående. Hvis du ikke har dispensationsansøgt, så må du teknisk set ikke være på uddannelsen, medmindre du har en aftale med dem…

MVH

En der ønsker det bedste for dig.